Powered by Jasper Roberts - Blog

Vitlöksdoftande lammstek

Godkväll allesammans!
 
Söndag kväll och helgen lider mot sitt slut ännu en gång... Hoppas ni alla haft en riktigt bra helg och att ni fått vila upp er massor inför den kommande arbetsveckan. Jag har denna veckan haft lite huvudbry om jag ska vara helt ärlig pga ett ganska stort beslut jag har grunnat på. Nu har jag dock faktiskt tagit mitt beslut och ja, det känns genast bättre när man väl bara bestämt sig! Exakt vad det handlar om berättar jag om lite senare, så ni får ge er till tåls lite helt enkelt. 
 
Min helg har i övrigt verkligen varit riktigt bra! Igår kväll var vi på middag hemma hos nyfunna vänner och det bjöds på god mat, god efterrätt och riktigt måga skratt verkligen! Barnen, som dessutom är jämngamla hade också väldigt roligt och lekte fint tillsammans, så det kan liksom inte bli bättre helt enkelt. En ny bekantaskap som jag verkligen hoppas består!
Idag har vi också varit iväg, hela dagen. Idag har vi varit hos sambon syster och firat en av barnens kusiner som fyllde 4 år. Födelsedagsbarnet var jättenöjd och alla kusinerna lekte och hade roligt tillsammans, vilket alltid är så innerligt roligt att se tycker jag. Det bjöds dessutom på prinsesstårta och typ farligt goda popcorn. Ja, jag kommer dela med mig av dem vid ett senare tillfälle för de måste ni bara prova! Vi avslutade dagen med att svägerskan bjöd på middag och nu är vi hemma med halmen igen och barnen ligger och sussar sött i sina sängar. 
 
Själv sitter jag här och varvar ner, vilket kan behövas så här en söndagskväll. Nästa vecka är det ju påskveckan, och då är det alltid lite extra att stå i förutom den vanliga arbetsveckan. Japp, en massa godis och en massa god mat ska så klart ordnas med och påskriset ska kläs.
Jag tänkte redan idag tjuvstarta påsktipsen med något som jag tycker borde vara huvudattraktionen på påskbordet i alla lägen: lammet! Ja, jag älskar verkligen lamm, faktum är att det nog är mitt favoritkött till och med även om jag kanke inte äter det lika ofta som jag skulle vilja. Just till påsk är det dock ett måste i min bok, och helst ska det tillagas helstekt i ugnen med enkla, men fantastiska, smaker! Det är så förbannat gott rent ut sagt!  
 

Vitlöksdoftande lammstek


6-8 portioner
 
  • 1 kg lammstek
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 msk torkad timjan
  • salt och svartpeppar
 
  1. Finhacka vitlöken.
  2. Krydda lammsteken runt om med salt och peppar.
  3. Massera in den hackade vitlöken och timjan runt hela steken.
  4. Bryn steken runt om i en stekpanna med smör.
  5. Lägg sedan steken i en ugnssäker form.
  6. Tillaga långsamt på 125 grader i ca 1,5-2 timmar.
 
 
Vira in steken i folie och låt vila minst 15 minuter innan den skärs upp i skivor och serveras, exempelvis tillsammans med ugnsrostad potatis, grönsaker och sås.