Powered by Jasper Roberts - Blog

Champinjongratinerade kotletter

Hej i vårvärmen!
 
Våren är kommen hopp tralala la! Ja, som ni nog gissat är jag mer än överlyckling över att våren är på väg med besked, och jag har nu officiellt lagt undan både vinterjackan och vinterskorna. Nu har vi äntligen den bästa tiden på året framför oss, och vad kunde vara bättre?!?
Våren har dessutom börjat exceptionellt bra för min del då jag igår blev ombedd att vara med i Aftonbladet med ett recepttips på deras Mat & Vin sektion! Så himla roligt verkligen, och för er som missat artikeln så hittar ni den fortfarande på hemsidan, så in och kika lite på mig vetja!
 
 
Igår var jag dessutom ledig hela eftermiddagen och kvällen så jag och Maria tog med oss barnen till Samarkand och shoppade nya vårskor till dem. Ja, det blev en liten fika också mellan skorprovningarna, för det hör ju liksom lite till... På hemvägen bestämde vi oss för att det var definitvt grillväder och gjorde slag i saken: igår kväll gjorde vi årets grillpremiär! Vi har verkligen som sagt den allra bästa tiden på året framför oss nu, och ingen kunde vara gladare än jag över att lyckats överleva ännu en vinter, haha!
 
Idag har jag precis kommit hem från en ny bekantskap där jag varit och druckit kaffe och snackat en massa. Riktigt trevlig, och alltid kul att hitta nya människor att umgås med som man känner att man klickar med och som dessutom har barn i ens egna bans ålder! Till helgen blir det middag med dem också, så det ser jag fram emot. I eftermiddag ska jag jobba några timmar, men det blir ett arbetspass som kantas av utflykt med fika följt av årets första påskbord till middag ikväll. Ett arbetspass att se fram emot helt klart med andra ord - dagar som denna är det bästa med mitt jobb verkligen!
 
Här och nu blir det dock inte påskmat, än, utan ännu ett barnsligt lätt vardagstips, som även passar bra till den kommande helgen. Jag menar, snabblagad och lättlagad mat kan man väl aldrig få för många tips på va? Nej, jag menar väl det! Det bästa med detta tipset är att det passar extra bra nu när grillsäsongen drar igång också, för det går lika bra att tillaga på grillen som på spisen/ugnen. 
Vad pratar jag om nu då? Jo, kotletter mina vänner! En köttbit är ju aldrig fel bara som den är, men som vanligt förespråkar jag ju variation i allra högsta grad, men utan att göra det svårt för sig. Så, man tar en helt vanlig fläskkotlett och piffar upp den med lite svamp och lite ost (för ost gör ju allt godare, så enkelt är det), och sen är det liksom bara att njuta av middagen! 
  

Champinjongratinerade kotletter


4 portioner
 
  • 500 gram fläskotletter
  • 200 gram färska champinjoner
  • ca 2 dl riven ost
  • salt och svartpeppar
 
  1. Krydda kotletterna med salt och peppar.
  2. Skiva chmpinjonerna.
  3. Bryn kotletterna och champinjonerna tills kotletterna får fin yta.
  4. Lägg över kotletterna i en ugnssäker form och strössla över champinjonerna.
  5. Strö över den rivna osten.
  6. Gratinera kotletterna på 200 grader i ca 15-20 minuter, tills de är genomstekta, och tills osten smält och fått en gyllene färg.
 
Servera tillsammans med exempelvis, potatis, potatisgratäng, mos eller ris och en god sallad. 
 
 
#1 - - Johanna:

Åh vad gott det såg ut!! :D

Svar: Tack! :-)
Jessica Fransson