Powered by Jasper Roberts - Blog

Citruslax

Hej allesammans!
 
Vilken härlig onsdag vi har! Japp, ännu en riktigt solig och varm dag och dessutom, som grädde på moset, en ledig dag för min del. Vi har ju verkligen haft tur med vädret nu dessa veckorna och jag hoppas så innerligt att det håller i sig över hela sommaren också. Allt blir liksom så mycket roligare när solen skiner.
I måndags firade vi alla nationaldagen hemma hos goda vänner där vi satt ute på altanen större delen av dagen medan barnen hoppade i och ur poolen. Vi åt jordgubbar med glass och vi körde grillkväll när det blev middagsdags. På jobbet har vi suttit ute och fikat, och igår hade vi till och med möte ute på gräsmattan under pergolan medan vi fikade på jordgubbstårta. Idag har jag och barnen varit och fikat nere på vårt lokala fik där vi satt på uteserveringen och njöt innan vi körde inom affären och köpte med oss vattenmelon som vi just i detta nu sitter och mumsar i oss för fulla muggar. 
 
Nej, det finns verkligen ingen annan årstid som slår sommaren om ni frågar mig. Detta är tveklöst den allra bästa tiden på hela året, och den tiden jag lever för och längtar efter resten av året, varje år. Det enda som skulle kunna göra denna sommaren ännu bättre just nu är om jag fick flytta tillbaka till mitt hus. Ja, som ni vet så hade vi en vattenläcka i huset i början på året, så just nu bor vi i en tillfällig lägenhet medan de byter ut alla golven och de flesta av innerväggarna i huset efter vattenläckan. Jag längtar tillbaka till min altan, vår pool och framför allt friheten som ett hus innebär i jämförlese med en lägenhet. Sist jag hörde så började de dock bli klara, så nu håller vi tummarna att vi får flytta tillbaka inom det närmaste!
 
Nåja, sommar är det hur som helst, och jag älskar det! Inte nog med att jag älskar sommarvädret, men jag älskar även sommarmaten! Ni vet, den där lättsamma maten som man liksom aldrig kan bli så där tungt mätt på, den fräscha maten som är lite så där extra vacker på tallriken med alla sina färger.
Lax är naturligt vacker i sin färg, och även i sin smak, men man kan höja den till ytterligare höjder med väldigt enkla medel, både vad gäller smak och utseende. Vad sägs exempelvis om att tillaga laxen med citron- och apelsinskivor och sedan servera den lättsamt med en färgglad sallad? Barnsligt lättlagat och barnsligt gott. Jo, jag tackar jag! 
 

Citruslax


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 apelsin
  • 1 citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form.
  2. Krydda med salt och citronpeppar.
  3. Tvätta av och skiva apelsinen och citronen.
  4. Lägg apelsin- och citonskivorna på laxen.  
  5. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter, tills laxen är genomstekt.
 
Servera tillsammans med en härlig grönsallad. 
 
 
#1 - - Catrin - theVeganista:

Så gott att blanda citron i mat! :)