Powered by Jasper Roberts - Blog

Basilikakyckling med citron

Godmorgon fredag!
 
Hoppas ni alla fått en god natts sömn och är redo att ta er an denna sista arbetsdag för veckan? Själv har jag fått fantastiskt bra nyheter verkligen och humöret är på topp! Vårt hus är färdigt! Ja, äntligen är allt klart efter vattenläckan vi hade i början på året - det är upptorkat, nya golv är inlagda, väggarna är uppbyggda och omtapetserade och köket är ännu en gång på plats! Som jag har längtat ska ni veta! Tyvärr har jag fortfarande inte exakt datum för när vi kan flytta tillbaka än, men vi siktar förhoppningvis in oss på nästa vecka. Flyttfirman ska bokas och så även städfirman, men först måste vi ju packa ihop alla våra saker, igen. Denna gången känns det lite roligare att packa om man säger så...
 
Hursom, vad har ni för fredagsplaner idag? 
 
Själv jobbar jag ännu ett långpass idag, vilket innebär att jag inte kommer hem förrän närmare midnatt inatt, men å andra sidan så vad spelar det för roll när man är ledig imorgon? Föga, kan jag meddela. Imorgon får vi dessutom besök av min kusin och hennes lilla familj, vilket alltid är trevligt. Får se vad vi hittar på när de kommer, inga spikade planer än, men jag misstänker en glass eller två i solen i alla fall. 
 
Äta ska vi ju så klart alla göra i vanlig ordning också förstås. Fredagsmat = tacos, eller hur funkar det i ert hushåll? Här äter vi tacos relativt sällan, och nästan aldrig på fredagar tror jag, men visst är det gott. Det finns ju dock så mycket annat gott man kan äta en fredagskväll tillsammans med familjen eller vänner för att fira in helgen! Vad sägs exempelvis om en riktigt krämig kycklinggryta med smak av basilika, som är min favoritört, tillsammans med pasta? Jo, mina vänner, det här är minst sagt smarrig mat, som dessutom går snabbt att tillaga, och som med andra ord passar alleds ypperligt till fredagsmyset.
 
Ha nu en riktigt trevlig fredag allesammans!
 

Basilikakyckling med citron

 
4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 0,5 citron
  • 0,5 kruka basilika
  • salt och svartpeppar
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 ask körsbärstomater 
  • 65 g babyspenat
 
  1. Skölj citronen, riv skalet fint och pressa ur saften.
  2. Plocka bladen från basilikan och hacka dem grovt. 
  3. Tärna ner kycklingen i mindre bitar och bryn dem i smör i en stekpanna.
  4. Krydda med salt och peppar. 
  5. Rör ner grädde, pressad vitlök, tomater, basilika och citronsaft i pannan. 
  6. Koka upp och låt puttra samman i ca 5 minuter. 
  7. Red eventuellt av grytan till önskad konsistens.
  8. Rör ner citronskal och spenat.
  9. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta, och varför inte toppa med lite riven parmesan.