Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttfärsgulasch med vita bönor

Hej hej!
 
Vet ni vad? Jag har mer eller mindre barmark utanför mitt fönster nu igen, och spritter nästan av glädje inombords med andra ord! Wohoo!! Ja, jag vet, snön kommer alldeles säkert komma tillbaka innan denna vintern är över, men jag väljer att glädjas åt dess frånvaro så länge den varar i alla fall! Igår var det till och med så pass som fem hela plusgrader ute och jag passade på att ta på min min skinnjacka istället för vinterjackan när jag körde och hämtade min son hos sin kompis. Underbart är definitivt ordet! 
 
Idag har jag varit/är jag ledig. När jag och dottern hade hämtat sonen från skolan så passade vi på att stanna till vid vårt lokala konditori och fikade på årets första semlor! Gott så det förslår, och extra härligt med avslappnad mystorsdag med barnen. Jag ska nämligen jobba hela dagen och natten imorgon så något fredagsmys med barnen är det inte tal om för min del, så då får jag torsdagsmysa istället. Vi stannade även till vid Margaretas på hemvägen och köpte ett gäng gammeldags kolor (som redan är slut) och en liten present till min mamma. Nej, mamma fyller inte år, men ibland kan man väl ge en bara-för-att-jag-tycker-om-dig-present helt enkelt
Nu är vi i alla fall hemma igen, och har precis suttit med barnen och beställt dekorationer till deras kommande kalas som går av stapeln om lite drygt två veckor. Vi har köpt tallrikar, servetter, bordsdukar och diverse andra tillbehör till kalaset, så nu är alla nöjda och glada. Sonen ville ha ett Super Mario-kalas och dottern skulle asbolut ha Monster High-kalas. Sagt och gjort. Nu är det bara maten och fikan kvar för mig att planera och fixa, men det får bli en annan dag det. 
 
Här och nu ska det bli värmade mat istället. Ja, snön har försvunnit helt för tillfället, och det är plusgrader ute, men här i Småland blåser det rejält idag, och är inte alls särskilt varmt ute trots plusgraderna. Så, extra värmande mat är vi i stort behov av här idag! Något som alltid är värmade är en mustig gulasch - vare sig det är en gryta eller en soppa så värmer det lite extra i kistan om ni frågar mig. Så, här kommer en värmade allt-i-ett-gulasch gjord på köttfärs, potatis och passerade tomater. och som blir extra matig och proteinrik med ett stort gäng vita bönor i. Servera med en klick gräddfil som pricken över i!
 

 Köttfärsgulasch med vita bönor


4 portioner
  • 500 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 6 stora potatisar
  • 6 dl vatten
  • 2 kalvbuljongtärningar
  • 400 gram passerade tomater
  • 2 lagerblad
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 röd paprika
  • 400 gram stora vita bönor
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala och hacka löken och vitlöken.
  2. Skala och tärna potatisen, och kärna ur och tärna paprikan. 
  3. Fräs köttfärs, lök och vitlök tillsammans i en stekgryta tills färsen blir grynig.
  4. Rör ner potatisen och häll över vatten och passerade tomater.
  5. Smula ner buljongtärningarna, krydda med paprikapulver, salt och peppar, och lägg i lagerbladen. 
  6. Koka upp och låt puttra samman i ca 15 minuter, tills potatisen är mjuk. 
  7. Lägg ner paprikan och de vita bönorna och låt alltsammans bli varmt.
  8. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.
 
Servera rykande hett tillsammans med en klick gräddfil på toppen.