Powered by Jasper Roberts - Blog

Sesamlax på spenatbädd med dillmos

Godkväll i stugorna!
 
Sitter ni alla bänkade i soffan framför Melodifestivalen ikväll kanske? Här hemma har vi inte sett det alls i år, och så heller inte ikväll... Lite tråkigt när man inte följt det från början tycker jag nämligen, så därför hoppar jag det helt och hållet detta året. 
 
Nej, istället sitter jag här och hänger framför datorn med en kopp te och en ostfralla. Vi är ganska precis hemkomna från Blekinge där vi varit hela familjen idag och hälsat på hos barnens gammelmormor, sambons mormor. Hos gammelmormor befann sig även barnens farmor och farmors storebror och vi alla bjöds på gammelmormor Gittans hemlagade kroppkakor. Fantastiskt gott verkligen! Ja, gammelmormor Gittan gör helt klart de allra godaste hemgjorda kroppkakorna om ni frågar mig! Ni som följer mig på Instagram --> @vardagsmatalajess <-- har kanske redan sett bilden på de munvattnande små bollarna, och visst ser de ljuvligt goda ut?! Mums!
 
Nu blir det en lugn lördagskväll för att ladda inför morgondagen, då det är en hel dags jobb som väntar för min del. Vi har en liten utflykt inplanerad till imorgon, så även om jag inte längtar efter att stiga upp så tidigt på en söndagsmorgon, så kommer det i alla fall bli en trevlig jobbsöndag, det är jag övertygad om. 
 
Innan jag ägnar resten åt min lördagskväll åt soffhäng, så tänkte jag bjuda på lite söndagsmiddag. Ja, alltså, eller i alla fall ett recept på en god middag som passar ypperligt bra att servera imorgon! Måste man äta stek bara för att det är söndag? Nej, givetvis inte! Söndagar kan man äta precis vad man vill, precis som alla andra dagar i veckan, stek eller inte. Denna veckan vill jag tipsa om något som inte är stek, nej, inte kött alls, utan varför inte servera fisk till söndagsmiddag istället vetja! 
Vad sägs om en laxrätt som både är lätt- och snabblagad, utan att för den sakens skull göra något som helst avkall på smaken? Vad sägs dessutom om att servera den tillsammans med ett fluffigt hemmagjort potatismos som smaksätts med något så svenskt som dill? Låter det gott? Ja, det kan jag lova att det ockå är! 
 
 

Sesamlax på spenatbädd med dillmos

 
4 portioner

Sesamlax:
  • 500 gram laxfilé
  • 2 msk pressad citron
  • 2 msk sesamfrön
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 gram färsk bladspenat
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form. 
  2. Krydda med salt och peppar och häll över den pressade citronen.
  3. Strö över sesamfröna.
  4. Stek laxen i ugnen på 200 grader i ca 10-15 minuter, beroende på filéernas storlek. 
  5. Hacka löken och vitlöksklyftorna. 
  6. Fräs lök och vitlök tillsammans i någon minut, tills löken blir glansig. 
  7. Tillsätt bladspenaten och fräs under omrörning tills spenaten "krympt".
  8. Smaka av med salt och peppar.
 
 

Dillmos: 
 
  • ca 1 kg mjölig potatis
  • 2,5 dl gräddfil
  • 1 dl fryst dill
  • 2 msk flytande margarin eller olja
 
  1. Koka potatisen mjuk, häll av vattnet och vispa/mosa med elvisp.
  2. Vispa ner gräddfilen, dillen och margarinet.
  3. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
Servera fisken tillsammans med potatismoset och det smakrika spenatfräset!