Powered by Jasper Roberts - Blog

Pavlova med lemoncurd

Hej allesammans!!
 
Hoppas ni haft en riktigt trevlig helg? Ja, helgen är ju inte officiellt slut ännu förstås, men eftersom det är söndag eftermiddag så är det ju inte långt kvar i alla fall. Själv måste jag få säga att jag har haft en fantastiskt bra helg verkligen, det enda felet med den är väl egentligen att den gått alldeles för snabbt! Det känns som att det var torsdag igår ungefär. Det brukar ju vara så: tiden flyger när man har roligt.
 
Vad har jag då hittat på med min lediga helg? Jo, i fredags satte sig hela familjen i bilen och styrde kosan mot Skåne och min svåger och hans familj. Där har vi sedan stannat tills idag. Igår gick vi alla över till min svägerska som bjudit in till 30-års firande med en massa god mat, och minst sagt många roliga skratt tillsammans. Hon bjöd på tapasafton med hur mycket godsaker som helst! Ni som följer @vardagsmatalajess på Instagram har redan fått se ett axplock av allt det goda, och mer kommer allt vad det lider förstås. Givetvis med tillhörande recept. Till efterrätt fick vi en god tryffelkaka med nötter och färska jordgubbar - MUMS! 
Idag har vi mest slappat hela förmiddagen, efter den trevliga kvällen igår, innan vi satte oss i bilen för att köra hemåt igen. Nu har vi landat mitt i flyttkaoset här hemma...
 
Flyttkaos ja... Det står lådor i hela huset verkligen. Vi försöker packa ner hela vårt liv i lådor inför den stundande renoveringen av golven. Nästa vecka ska vi alla tillfälligt packa in oss i en lägenhet nere i byn istället där vi ska bo under tiden. Om jag tycker detta är kul? Nej, minst sagt inte, men vad gör man. Jag försöker mest hålla god min inför barnen, som faktiskt tycker att det ska bli spännande. Det är som det är.
 
Här och nu tänkte jag faktiskt bjuda er på lite tårta, för det är helt enkelt mycket roligare än flyttkaos. Japp! Denna helgen, och större delen av veckan har vi verkligen haft fantastiskt fint vårväder, så pass att vi kunnat ta av oss jackorna helt stundtals. Våren är här med besked, och ingen kunde vara gladare än jag!
Så, vad kan då passa bättre än en riktigt vårinsirerad tårta? Hembakade marängbottnar fyllda med syrlig lemoncurd och toppas med grädde, färska bär och choklad! En match made in heaven helt klart, och en tvättäkta smak av vår på tallriken, för att inte prata om att den även är en fröjd för ögat med alla de härliga färgerna! 
 

Pavlova med lemoncurd


ca 10-12 personer
 
  • 7 äggvitor
  • 5 dl strösocker
  • 1 nypa salt
 
Garnering:
  • ca 3 dl lemon curd
  • 3 dl vispgrädde
  • färska blåbär
  • färska hallon
  • 1 burk mandarinklyftor
  • ca 50 gram mörk choklad.
 
  1. Vispa samman äggvita, strösocker och salt (i en rostfri/värmetålig bunke).
  2. Sätt bunken i ett vattenbad. Vispa för hand tills sockerkristallerna smält.
  3. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat.
  4. Klicka ut marängen till en tjock tårtbotten på bakplåtspappersklädd ugnsplåt.
  5. Grädda på 150 grader i ca 1 timme. Låt svalna helt.
  6. Klicka ut lemon curd över den kalla marängen. 
  7. Vispa grädden till önskad konsistens och klicka, eller spritsa, ut den. 
  8. Strö ut de färska bären över grädden. 
  9. Toppa med riven choklad. 
 
 
#1 - - Malin (svim):

Ser gott ut!

Svar: Tack!
Jessica Fransson