Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig kyckling med broccoli

Hej, hallå!
 
Idag säger jag hej från ett extra aktivt hus där vi har ett barn mer än vanligt. Sonen har en kompis på besök och de har just nu fullt upp med att leka med bilar, spela tv-spel och bara allmänt göra av med två ton energi. Vad är det med barn och energi, och var tar den egentligen vägen ju äldre man blir undrar jag? Jag önskar ofta att jag hade en tiondel av all den energi som mina barn har, och då är jag inte ens särskilt gammal ännu faktiskt, haha. Nåväl, de har roligt och det är huvudsaken! Dottern tycker dock som vanligt att det är lite tråkigt när pojkarna inte vill att hon ska vara med och leka hela tiden... Livet som lillasyster är inte alltid helt lätt
 
Själv har jag haft en mindre spännande förmiddag med ett tvättberg som närmaste sällskap... Nej, inte det mest spännande man kan ha för sig kanske, men nu är det gjort i alla fall och det känns skönt att ha det överstökat för denna gången. Det där är ju liksom något av en never ending story menar jag. 
Ikväll blir det dock lite roligare, då det bär av hem till Maria och hennes familj där vi ska bli bjudna på middag. Vad det blir för mat vet jag inte, men det har utlovats efterrätt i form av glasstårta i alla fall, vilket ju alltid är gott. Japp, jag är en obotlig gottegris helt enkelt, men det står jag för. Det gäller att suga ut så mycket socialt samspel som möjligt ikväll känner jag, för de kommande två veckor här nu efter sportlovet så ska jag jobba mer eller mindre dygnet runt... Ja, faktiskt, men det ska förhoppningsvis gå ganska smärtfritt. Så, som sagt, en kväll i goda vänners lag med god mat är precis vad jag behöver idag. 
 
Här och nu ska det givetvis också bli mat! Idag ska det bli snabbmat på bloggen, och nej, denna gången är de inte pasta mina vänner. Ja, pasta är ju den ultimata snabbmaten helt klart, men det finns ju faktiskt en hel del annan mat som går nästan lika snabbt att tillaga från grunden.
Idag vill jag tipsa om en riktigt krämig broccolikyckling som min mamma bjuder på ibland och som är fantastiskt gott med tanke på hur få ingredienser det är i rätten, och hur lättlagad den är. Barnen älskar det verkligen, till och med min son som i vanliga fall inte tycker om broccoli, vilket inte säger lite. 
 

Krämig kyckling med broccoli 


4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 300 gram broccoli
  • 5 dl matlagningsgrädde
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skär kycklingfiléerna i minre bitar och bryn dem i en traktörpanna eller gryta. 
  2. Dela broccolin i mindre bruketter och rör ner i kycklingen.
  3. Häll över matlagningsgrädden och smula ner buljongtärningarna.
  4. Koka upp och låta puttra samman under lock i ca 15-20 minuter.
  5. Red av såsen till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med exempelvis potatismos eller ris, en sallad och varför inte en klick lingonsylt vid sidan om.