Powered by Jasper Roberts - Blog

Gratinerade köttbullar i tomatsås

Godkväll mina vänner...
 
Hoppas ni haft en bra torsdag? Min är väl lite sådär om jag ska vara brutalt ärlig... Jag har gått och blivit sjuk, och passande nog just nu också när vi ska ha två kalas i helgen. Perfekt... Nåja. Genomförkyld, febrig och matt i kroppen låter väl som en ypperlig kombination tillsammans med kalashelg va, eller? Nej, inte särskilt nej, så håll nu tummarna att det värsta försvinner under natten/morgondagen är ni snälla. 
 
Min torsdag började på jobbet, efter dygnspass, och sen körde jag raka vägen in till Växjö för shopping. Först på listan stod Panduro och en hel uppsjö med olika sockerpasta. Barnen ska ha tårta på sitt kalas så klart, och denna mamman ska göra sitt allra bästa för att försöka uppfylla önskaningar som en Monster High-tårta, och en Super Mario-tårta. Det blev med andra ord en hel påse full med sockerpasta i olika fäger innan jag kom därifrån. Nu är det bara själva utförande kvar, men det får vänta tills imorgon - wish me luck!
Det blev en vända på Maxi också för att inhandla resterande till kalaset. Ja, vi ska bjuda på lunch också givetvis, och barnen har valt vilken mat de vill bjuda på: tacos. Nej, definitivt inte mitt första val till ett kalas, men det är barnens kalas och de var för en gångs skulle rungande överens om vad de ville äta, så tacos blir det. Lätt att förebereda i alla fall, och det är ju alltid skönt. 
Efter en lunch i stan tillsammans med sambon styrde jag hemåt för ett efterlängtat liggläge. Tyvärr verkar dock förkylningen bara blivit värre under vilan istället för tvärtom. Så, jag gör som jag alltid gör när jag är sjuk: låtsas som jag inte är det, typ. Jag har inte tid att vara sjuk denna helgen helt enkelt. Punkt. 
 
Av förekommen anledning tycker jag att vi pratar om något mycket roligare. Ja, mat förstås! Idag vill jag tipsa er om en barnvänlig gratäng som passar lika bra en vardag som helg och framför allt så uppskattas den lika mycket av både stora som små i detta huset. Varför? Jo, för de är köttbullar i den, och vem älskar inte köttbullar!? Knappast många va? Här är köttbullarna nedbäddade i en ugnsform tillsammans med en krämig tomsås som toppas med massor av förförande god mozzarella. Mums, mums, mums!!
 

Gratinerade köttbullar i tomatsås


4 portioner
 
Köttbullar:
ca 50 stycken
 
  • 1 kg nötfärs
  • 1,5 dl havregryn
  • 2 msk potatismjöl
  • 4 dl vatten
  • 1,5 tsk salt
  • 1,5 krm peppar
  • 2 ägg
 
  1. Blanda havregryn, potatismjöl och vatten. Rör i salt och peppar och låt havregrynen svälla i ca 10-15 minuter.
  2. Rör ner färsen och ägget, tills färsen blir smidig och det blir en enhetlig smet.
  3. Rulla köttbullar.
  4. Lägg köttbullarna på en bakplåtspappersklädd ugnplåt och tillaga dem i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter beroende på storleken.
 
 

Gratinerade köttbullar:
 
  • ca 25 köttbullar
  • 800 gram krossade tomater
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 2 msk basilika
  • 1 zucchini
  • 1 boll mozzarella
  • salt och svartpeppar
 
  1. Lägg köttbullarna i en ugnssäker form.
  2. Tärna zucchinin och strössla ut den på köttbullarna i formen. 
  3. Blanda samman krossade tomater och matlagningsgrädde i en kastrull.
  4. Smula ner buljongtärningarna och tillsätt basilikan.
  5. Koka upp såsen och smaka av med salt och peppar.
  6. Häll såsen över köttbullarna i formen.
  7. Tärna ner mozzarellan och strössla ut den över såsen.
  8. Gratinera på 225 grader i ca 20-30 minuter, tills osten smält och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med pasta, potatis eller potatismos och en god sallad. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess

Vardagsmat a la Jess på Facebook