Powered by Jasper Roberts - Blog

Caesarsallad

Hej och godförmiddag denna lillördag! 
 
Japp, lillördag igen och snart har officiellt halva arbetsveckan redan gått, vilket ju alltid är en positiv tanke, eller vad säger ni? Nåväl, jag hoppas hur som helst att ni haft en bra vecka så här långt. Min har i alla fall börjat helt ok tycker jag nog.
 
Igår var det ju Fettisdag, och jag var hemma hos Maria där jag blev bjuden på fika. Ja, semlor så klart, vad annars en dag som igår? Det var dock inte vilken semla som helst, utan hon hade minsann gjort Blåbärssemlor med dulche de leche-fyllning och blåbärsgrädde! För en fanatisk blåbärsälskare som jag var det ju med andra ord inget mindre än semlehimlen jag hamnade i som ni kanske kan förstå! Mums säger jag bara!! 
Resten av gårdagen flöt på lugnt och skönt den också. Min son tog med en kompis hem från skolan, så de skötte sig mest själva större delen av eftermiddagen och hade roligt tillsammans. En del spelade blev det, varvat med utelek och hopp på studsmattan. Kvällen var lugn och skön den också med god kvällsmat och sen soffhäng för hela slanten. 
 
Idag är det desto mer på almnackan dock... Min dag började med arbetsplatsmöte, och nu har jag resten av dygnet att se fram emot på jobbet. Japp, ännu ett dygnspass är i full gång, och jag slutar alltså inte förrän imorgon förmiddag. När jag slutar imorgon så ska jag dessutom ta tag i att handla inför lördagens släktkalas också, så ja, ni hör ju själva: fullt upp. 
 
Nu när mötet är slut så är det ju alldeles strax hög tid för lunch! Så, idag vill jag tipsa om en klassisk lunchsallad som faktiskt är min absolut personliga favoritsallad - Caesarsalladen! Ja, en riktig klassiker som sagt, men som aldrig går ur tiden, och en sallad jag aldrig tröttnar på att äta. Kyckling, bacon, parmesan och en salt dressing i kombination med krispig sallad och brödkrutonger skapar en alldeles förförande matsymfoni för smaklökarna helt enkelt. Dressingen? Ja, den är så klart godast om man gör den själv! 
 
En fortsatt trevlig onsdag till er alla!
 

Caesarsallad med hemmagjord caesardressing 


4 portioner
 
Dressing
  • 3 st sardellfiléer
  • 1,5 dl olivolja
  • 1 dl vatten
  • 1-2 klyftor vitlök
  • 2-4 dl parmesanost
  • salt
  • svartpeppar
 
  1. Blanda hackade sardeller och ca 1 dl vatten tillsammans med parmesan och vitlök efter eget smak och tycke. Mixa dressingen så den blir slät.
  2. Tillsätt sedan oljan försiktigt under mixning.
  3. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
Sallad:
  • 250 gram kycklingfilé
  • 1 paket bacon
  • 2-3 dl krutonger
  • 2 "krukor" romansallad
  • ca 2-3 dl parmesanost

 

  1. Tärna ner kycklingfiléerna och krydda dem med salt och svartpeppar.
  2. Stek kycklingtärningarna tills de är genomstekta, och låt dem svalna.
  3. Klipp baconet i små bitar och knaperstek det. Låt rinna av på hushållspapper. 
  4. Riv salladen i grova bitar.
  5. Droppa dressingen över salladen och lägg sedan på kycklingen, bacon och krutonger. 
  6. Toppa med hyvlad parmesanost och eventeullt lite extra svartpeppar efter smak och tycke.