Powered by Jasper Roberts - Blog

Amerikanska blåbärsmuffins

Hej allesammans!
 
Egentligen ville jag skriva godmorgon, men jag hejdade mig eftersom det ju faktiskt är förmiddag nu om man släger ett litet öga på klockan. Här hemma har vi dock inte varit uppe mer mer än strax äver timmen så för oss är det i alla fall morgon. Båda barnen vaknade strax efter 9-tiden och jag med dem. Japp, mina barn sover så länge på morgonen så länge ingen väcker dem - tack och lov för denna morgontrötta mamman!! Hursom helst, nu är frukosten intagen i form av mannagrynsgröt, som barnen önskade, så nu är det en stunds pyjamaslunk som gäller innan vi tar tag i dagen så smått.
 
Igår var jag och barnen nere i Blekinge, på min hemort, hela dagen, vi körde ner för att fira min morfar på hans 83-års dag. Mormor hade som vanligt bakat en hemskans massa goda kakor, bl.a. mina favoritkakor - mandelmusslor, och sen bjöd hon på marängtårta dessutom. Marängbottnarna hade hon smaksatt med kaffepulver och det var verkligen jättegott! Även barnen åt den med stor aptit, ja, tills de hörde att mormor sa att det var kaffe i den dvs, hahaha! Det är lite komiskt det där med barn och vad de tror sig äta eller inte... Det finns en hel del som mina barn, framför allt sonen, säger sig inte äta, men han äter det så länge han inte vet om att det finns i maten, exempelvis lök, chili och svamp för att nämna ett par. 
Nåväl, efter kalasandet hängde vi hemma hos min kusin och hennes dotter resten av dagen. Barnen busade runt som de små virvelvindar bara de kan vara och hade som vanligt jätekul tillsammans. Min kusins dotter är några år yngre än mina barn, och de är så gulliga med henne och tycker att det är jättekul att leka med henne. Hon i sin tur tycker det är jätteroligt att leka med de lite äldre barnen som kan lära henne en massa hyss, haha! 
 
Idag blir det så få knop här hemma som möjligt de kommande timmarna, för den ska jag spendera kvällen på jobbet. Ja, jag har tagit ledig större delen av sportlovsveckan, men allt gick inte, så ikväll blir det några få timmar på jobbet efter att pappan kommit hem till barnen. Efter ikväll är jag dock ledig igen fram till fredag kväll, så jag klagar absolut inte! 
 
Min dotter har, som oftast, frågat om vi inte kan baka något när jag är ledig. Min dotter älskar verkligen att baka, och hon är faktiskt riktigt duktig på det! Nu när hon fyllde år hade hon önskat sig "riktiga baksaker" och hon fick en hel del faktiskt, allt från bakböcker till muffinsformar till bakmix. Så jag har lovat henne att vi ska ta och baka lite med det i veckan. Får hon välja fritt vad hon vill baka så väljer hon muffins 10 gånger av 10! När vi bakar muffins kan hon nämligen göra mer eller mindre hela jobbet själv: mixa smeten, ställa ut formarna i plåten och hälls i smeten. Det enda hon inte får göra själv är att ställa in plåten i ugnen, så, hon är stolt som en liten tupp när vi bakar muffins för att hon minsann bakar dem alldeles själv. 
När JAG får välja fritt så väljer jag alltid blåbär! Dessa gudomligt goda små blåa bär som jag utan tvekan hade kunnat leva på om det bara gått. Det finns helt enkelt inget godare om ni frågar mig! Det gäller så klart även när det kommer till muffins - stora saftiga amerikanska muffins som är fullproppade med härligt välsmakade blåbär. Ja, det blir inte mycket bättre än så, i all sin enkelhet! 
 

Amerikanska blåbärsmuffins


9 stycken
 
  • 50 gram smör
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 dl frusna blåbär
 
  1. Smält smöret.
  2. Vispa samman ägg och socker pösigt.
  3. Tillsätt mjölk, smält smör, mjöl och bakpulver och vispa samman till en jämn och fin smet.
  4. Rör ner de frusna blåbären försiktigt så det fördelas jämnt i smeten.
  5. Fördela smeten i stora muffinsformar, antingen på en ugnsplåt eller i en muffinsplåt.
  6. Grädda på 225 grader i ca 20 minuter.
 
Tips!
Gör mindre muffins - smeten räcker då till ca 18 stycken. Tänk bara på att gräddningstiden minskas till ca 12 minuter istället! 
 
 
#1 - - Carin:

Hej!
Hoppas du har en mysig kväll på jobbet.
Undrar om man kan få recept på kaffe marängen.
Kram

Svar: Tack Carin, det var en lugn och skön kväll. :-)Recept på marängen kommer absolut att dyka upp, den var gudomligt god!! Kram
Jessica Fransson

#2 - - Carin:

Hej.
Idag har jag och mina små bakat
Dina blåbärsmuffins,mina barn äter knappt
Kaffe bröd,men dessa smakade vi på efter vi bakat.
Min dotter 3 år sa,de är så prinsess goda.




Svar: Åh, gulligaste komplimangen någonsin! Tack för att du delar med dig! <3
Jessica Fransson