Powered by Jasper Roberts - Blog

Pepparkakscupcakes med lingon

Hej allesammans denna soliga torsdag!
 
Även denna veckan börjar lida så sakta mot sitt slut... Hoppas ni alla haft en bra vecka so far? Själv är jag hemma från jobbet idag. igår kväll slog febern på som en käftsmäll, och jag låg däckad i soffan hela kvällen verkligen... Idag känner jag mig för tillfället lite piggare, men febern håller kvar sitt grepp, och hela kroppen gör i pincip ont. Det kunde varit värre antar jag, även om det just nu inte alls känns särskilt kul. Ska vi se det från den ljusa sidan var det ju bättre det kom nu i alla fall, istället för nästa vecka. Nåväl, idag ska jag spendera dagen i horisontalläge helt enkelt och hoppas på att jag är pigg imorgon.
 
Igår, innan sjukans infall, var jag på utbildning med jobbet, vilket var mycket intressant även om jag började känna mig lite halvkrasslig redan då. Sen var det till att stressa hem som en galning mitt i rusningstrafiken för att hinna till min dotters förskola där det vaknades Luciatåg. Min dotter bytte ju förskolan efter sommaren, och innan, i alla år, har de på den gamla förskolan haft Luciafirande på morgonen och inomhus. Här nu på den nya förskolan så skulle de firas Lucia på eftermiddagen och dessutom utomhus i minusgrader. Ja, vi vet ju alla vid detta laget vad jag tycker om denna årstiden, så ni kanske kan gissa vilken av de olika Luciafirandena jag föredrar? Jo, precis. Barnen var jätteduktiga och jag hade världens finaste lilla Lucia i tåget, men jag kunde likväl nästan bara tänka på hur mycket jag frös tyvärr. Så det var allt annat än mysigt, men jag är så klart lika galet stolt över min lilla tjej som alltid, hon sjöng för glatta livet och var så stolt över sig själv, precis som sig bör. Älskade unge. 
 
Om två dagar är ju faktiskt exakt en vecka kvar till julafton bara... Tiden har gått galet fort denna hösten om ni frågar mig! Jag har fortfarande inte kommit till skott med att slå in några julklappar, och alla är för den sakens skull inte ens inköpta ännu. Det stressar mig någon om jag ska vara helt ärlig, men det löser sig säkert i alla fall.
Övrigt julstök har jag hunnit med en del dock, och framför allt bakandet som jag tycker är så roligt. Jag har fixat lite olika sorters fudge, och tryffel bland annat. Häromdagen bakade jag även dessa ljuvligt goda pepparkakscupcakes! Jag hittade ett litet juligt kit med renar, granar och hjärtan i affären och var ju liksom bara tvungen. Resultatet blev saftiga pepparkaksmuffins med lingonsylt i smeten som jag toppade med en vaniljfrosting och krossade pepparkakor. Jag, mina vänner, behöver jag ens säga att barnen blev helt saliga?
 

Pepparkakscupcakes med lingon

 
12 stycken
 
Pepparkaksmuffins
  • 100 gram smör
  • 2 ägg
  • 2 dl farinsocker
  • 1 dl gräddfil
  • 1 dl lingonsylt
  • 2 tsk ingefära
  • 2 tsk nejlika
  • 2,5 tsk kanel
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
 
  1. Vispa samman ägg och socker.
  2. Smält smöret.
  3. Tillsätt smöret, gräddfilen och lingonsylten. 
  4. Blanda i resten av ingredienserna och vipsa samman till en smet.
  5. Klicka ut smeten, jämnt fördelat, i 12 muffinsformar.
  6. Grädda på 200 grader i ca 15 minuter.
 
Vaniljfrosting:
  • 100 gram cream cheese
  • 50 gram mjukt smör
  • 2 msk gräddfil
  • 2 tsk vaniljexktrakt
  • 2 dl florsocker
 
  1. Vispa samman cream cheese, smör, gräddfil och vaniljextrakt fluffigt.
  2. Tillsätt florsockret lite i taget tills det blir en len och glansig frosting.
  3. Låt gärna frostingen stå svalt en stund och bred, eller spritsa, sedan ut den på de kalla muffinsen precis innan servering. 
 
Tips!
Krossa gärna en pepparkaka eller två och smula över frostingen.