Powered by Jasper Roberts - Blog

Chorizogryta med bönor och pasta

Godmorgon, godmorgon!
 
Dags att masa sig ur sängen nu om man inte redan gjort det (kom från sjusovaren själv)! Nej då, är man ledig ska man givetvis förhoppningsvis fortfarande kunna ligga och dra sig om man så vill. Själv skulle jag varit ledig idag, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig som vi alla vet.
 
Idag är det inskolning för min dotter på en helt ny förskola nämligen, så vi ska strax bege oss dit. Jag ska vara helt ärlig med er... Det här med att hon ska byta förskola? Verkligen inte självvalt, och jag vill innerligt att hon kunde få stannat på sin förra förskola där hon alltid trivts jättebra, och vi har trivts lika bra med förskolepersonalen. Kommunen vi tillhör har dock bestämt att alla de barn som är lika gamla som min dotter, 5 i år, ska flytta till en helt annan förskola pga plötslig platsbrist på den gamla. Så, istället för att sätta de nya barnen som inte får plats på den gamla förskolan på denna andra, så väljer de alltså istället att flytta våra femåringar.
Reslutatet? Ja, min dotter, tillsammans med fem andra barn får flytta på sig nu tre gånger på tre år. Först nu, sen till förskoleklassen nästa år (där de blandar runt alla barnen i kommunen i tre/fyra olika förskoleklasser), och sen en tredje gång när hon sen ska börja första klass (där de ännu en gång blandar runt barnen från förskoleklasserna). Tre gånger på tre år kommer alltså min dotter att behöva byta (de flesta) kompisar, byta lokal/omgivning och byta pedagager. Var är tryggheten i det undrar jag? Ja, som ni hör är jag minst sagt inte glad över detta... Jag gör dock det allra bästa för att vara positiv för min dotters skull, så hon ska få det så bra som möjligt på denna nya förskolan. Så, idag går vi dit med ett leende och kör inskolning!
 
Resten av dagen? Den ska jag spendera i arbetsmöte... Schemaläggning och administration inför hösten, så det är en hel del. Jag är dock en sådan person som tycker att både möten (oftast) och administation är roligt, så ingen fara med det, tvärtom. Hur inleder ni själva denna veckan?
Lite god mat på middagsbordet kanske? Ja, men självklart! De flesta har återgått till jobbet nu i min krets, och då är det givetvis snabba, men goda och smakrika, lösningar som står högst upp på listan över middagsönskemål. Därför tycker jag att vi inleder veckan med exakt en sådan rätt! En smakrik, men snabblagad och krämig gryta där korv samsas med bönor och pasta. Det bästa är att den dessutom är en allt-i-ett-rätt så man som extra bonus sparar in lite på disken med! 
 

Chorizogryta med bönor och pasta 

 
4 portioner
  • 1 gul lök
  • 4 chorizo
  • 1 röd paprika
  • 2 förpackning krossade tomater
  • 4 dl vatten
  • 2 msk basilika
  • 1 msk vitlökspulver
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 förpackning stora vita bönor
  • 400 gram pasta
  • 2 dl creme fraiche
  • salt och peppar
 
  1. Skala och finhacka löken och fräs den i en stekgryta tillsammans med paprikapulvret.
  2. Slanta korven och låt den bryna med tillsammans med löken någon minut, så den får lite färg.
  3. Hacka paprikan och rör ner den i grytan.
  4. Häll över krossade tomater och vatten och smaksätt med basilika och vitlökspulver.
  5. Smula ner buljongtärningarna.
  6. Koka upp och rör sedan ner pastan. Koka enligt ansvisningarna på pastaförpackningen.
  7. När det är ca 1 minut kvar på koktiden, rör ner bönorna och creme fraichen och låt alltsammans bli varmt.
  8. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med en fräsch sallad.  
 
 
#1 - - Erika:

Har du testat bönpasta?

Svar: Ja, det har jag, men tyvärr faller det mig sådär i smaken, och resten av familjen tycker inte om det alls. Så blir inte mycket av den varan här hemma tyvärr.
Jessica Fransson