Powered by Jasper Roberts - Blog

Hemmagjorda potatisbullar

Goddag, goddag mina vänner!
 
Torsdag redan och med andra ord full fart mot helgen nu, bara en dag kvar av arbetsveckan innan några dagars välbehövlig vila. Ja, alltså för de flesta i alla fall. Själv har jag en jobbhelg att se fram emot, men jag är i alla fall ledig idag och har dessutom sett till att kunna sluta tidigare imorgon, så jag ska inte klaga! 
Jag och min dotter hade en riktig slappe-morgon här hemma idag med andra ord, och det är så otroligt skönt att bara kunna få ha det ibland!  Eftermiddagen, eller ja, kvällen egentligen, blir lite mer fartfylld dock. Sonen har fotbollsträning ikväll och jag ska köra dit honom och hans kompis som tränar i samma lag. Direkt efter fotbollsträningen är det föräldrarmöte nere på skolan, det allra första sen min son började förekoleklassen i augusti. Det ska bli kul att träffa de andra föräldrarna om inget annat, för jag har ingen aning om vilka många av dem är. Efter föräldrarmötet blir det till att rusa hem till middagsbordet.
 
Middagsbordet ja... Fotbollsträning och föräldrarmöte innebär att jag måste laga maten innan vi kör iväg till fotbollen, så vi bara kan värma den sen när vi kommer hem. Ikväll vankas det kyckling i mangosås, och det ska bli riktigt gott. Recept kommer så klart dyka upp inom kort.
Här och nu tänkte jag dock bjuda på potatisbullar! Tycker ni om potatisbullar? Ofta när man hör ordet kanske man tänker på den färdiga varianten man kan köpa i frysdiskarna, och nej, då låter det kanske inte så där vansinnigt aptitligt egentligen. I alla fall inte om man frågar mig som alltid tycker att hemlagat är godast. Så, därför ska man så klart göra sina egna potatisbullar! Hemmagjorda potatisbullar är mycket, mycket, mycket, mycket godare, och inte alls svårt att göra! Så, släng ihop ett gäng och servera dem med några skivor stekt fläsk och lite lingonsylt. Det mina vänner, är klassisk och fantastiskt god, hemmagjord, husmanskost!
 

Hemmagjorda potatisbullar 

 
4 portioner
 
  • 800 gram potatis
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 gul lök
  • 3 ägg
  • 0,5 dl mjöl
  • 20 gram färsk persilja (en "bubbla)
  • salt och peppar
 
  1. Skala potatis, lök och vitlök.
  2. Dela potatisen i tärningar, och finhacka löken och vitlöken. 
  3. Koka potatis, lök och vitlök tillsammans i lättsaltat vatten i ca 10 minuter, tills potatisen blir mjuk.
  4. Häll av vattnet och mosa samman.
  5. Rör ner äggen, mjölet och finhackad persilja. Vispa samman till ett potatismos.
  6. Smaka av med salt och peppar.
  7. Forma "biffar" av potatissmeten, ca 2 cm tjocka.
  8. Bryn i smör, några minuter på varje sida, tills de får fin färg.
 
Servera potatisbullarna med stekt fläsk, färska grönsaker och en klick lingonsylt vid sidan om! 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook