Powered by Jasper Roberts - Blog

Butterkaka med blåbär, choklad och lemoncurd

Hej allesammans så här mitt i veckan!
 
Höstlovet är i full gång i landet och barnen springer vilda på gatorna.. Nej, ok, kanske inte, men lediga är de runt om i landet hur som helst och så även här hemma. Eftersom barnen är lediga så tog jag semester, så jag är minsann ledig hela veckan lång jag också, och det är inte fy skam så här mitt i hösten att få en extra liten semestervecka. 
Igår var jag och barnen hemma hos min kompis Maria och hennes pojkar där vi spenderade hela vår tisdag. Precis som vanligt bjöds det på god mat och god fika, men framför allt gott sällskap. Barnen leker oftast väldigt bra tillsammans och jag och Maria? Ja, vi pratar i mun på varandra i ett - underbart!
Idag har jag inga direkta planer utan tänkte ta dagen som den kommer. Kanske baka något med barnen exempelvis, det tycker de alltid är roligt.Får bara försöka klura ut vad vi ska baka i så fall... Kanske blir lite Halloween-treats till dem idag, vem vet?
 
Håll utkik på Instagram - @vardagsmatalajess - för uppdateringar. 
 
Det är ju dock inte alla som firar Halloween, och därmed kanske vill baka något annat en dag som denna? 
Till er har jag ett alldeles förföriskt gott baktips idag - en butterkaka som är fyllf med både blåbär, vit choklad och lemoncurd. Visst låter som en ljuv bak-symfoni? Ja, det ÄR det också! Tyvärr kan jag dock inte ta åt mig äran för butterkakan... Nej, det är Maria som bakat den och bjöd oss på en gång i somras när vi var där och fikade. Jag kan dock ta åt mig äran för bilderna av kakan, och det faktum att jag tiggde till mig receptet av henne så jag kunde dela med mig av denna ljuvliga skapelse till er också! Enjoy mina vänner, enjoy säger jag bara!
 

Butterkaka med blåbär, choklad och lemoncurd


ca 10-15 portioner
 
Vetedeg:
  • 25 gram jäst
  • 1 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 0,5 dl socker
  • 125 gram smör
  • 6 dl vetemjöl 
 
 
Fyllning
  • 75 gram vit choklad
  • 50 gram smör
  • 1 dl lemoncurd
  • 1 dl svenska blåbär
 
Pensling och garnering:
  • 1 uppvispat ägg
  • florsocker + vatten
  • amerikanska blåbär 
 

  1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den kalla mjölken tills jästen löst sig.
  2. Tillsätt ägg, socker och rumstempererat smör i klickar.
  3. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en slät och smidig deg, gärna med hjälp av köksassistent.
  4. Täck bunken med bakduk och låt jäsa i ca 20 minuter.
  5. Grovhacka chokladen till fyllningen.
  6. Stjälp upp degen på mjölad bänk och kavla ut den till en rektangel.
  7. Bred över smöret och lemoncurden. 
  8. Strö över blåbären och den hackade chokladen. 
  9. Rulla samman degen och skär upp i 15 bullbitar.
  10. Smörj en rund springform, ca 24 cm i dm.
  11. Lägg bullarna i formen, med snittytan uppåt.
  12. Låt kakan jäsa i ca 45 minuter, till dubbel storlek.
  13. Pensla med uppvispat ägg.
  14. Grädda på 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.
  15. Låt kakan svalna.
  16. Rör ner några droppar vatten i florsocker så det blir en glasyr.
  17. Ringla glasyren över kakan. 
 
Bryt i bitar och servera tillsammans med extra blåbär.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Anonym:

Din blogg är super bra kram Cecilia, lär prova att göra denna kaka i morgon

Svar: Tack så mycket! :-) Vad roligt, lycka till och hoppas dem smakar! :-D
Jessica Fransson