Powered by Jasper Roberts - Blog

Nutellabullar

Godmorgon, godmorgon söndag och Fars Dag!
 
Ja, idag är det Fars Dag mina vänner, firar-dagarna liksom bara löser av varandra denna helgen! Vad säger ni? Ska ni hem till era fäder idag och ge dem en extra kram dagen till ära, eller kanske är ni hemma och firar era egna barns pappor idag? Mina barn får fira sin pappa själva hemma idag, för jag ska nämligen jobba hela dagen. Japp, sista jobbdagen för denna helgen skall snart begynna... Jag ska sätta mig i bilen alldeles strax, men först ville jag ju säga godmorgon till er förstås! 
 
Har ni förresten sett att det är ny design på bloggen idag? Jag kände för att testa något nytt och ändra runt lite, så jag har valt en annan design. Det blir lite prova-på, och se vad jag tycker om den... Ni kan nu exempelvis klicka er till bloggens Facebook-sida, eller Instagram direkt från bloggen, länkar i ikonerna ute till höger. Vad tycker ni? Ris eller ros, kom gärna med åsikter, för huvudsaken är att den är användarvänlig.
 
Fars Dag ja.. Pappan i detta huset älskar vetebullar mer än något annat bakverk, så hade han fått välja fritt hade det blivit nybakade bullar till eftermiddagsfika idag. Ja, alltså kanelbullar i all ära, men som med mat tycker jag att variation i allra högsta grad förnöjer! Kanel, kardemumma, vanilj, blåbär, hallon, saffran... Ja, listan på olika sorters fyllningar och smaksättningar till vetebullen skulle nästan kunna göras oändligt lång tror jag, och alla har i väl våra favoritfyllningar missänker jag. 
Just här och nu, denna fars dag, tänkte jag att jag skulle tipsa er om Nutellabullar. Ja, det är faktiskt precis så enkelt som det låter - vetebullar fyllda till bredden med härligt krämig Nutella. Älskar man Nutella så kommer man älska dessa bullarna, och jag säger bara en sak: ju mer fyllning, desto godare bulle, så snåla inte! 
 
Hoppas ni får en skön söndag och en trevlig Fars Dag!
 

Nutellabullar

 
ca 40 bullar
  • 150 gram margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram torrjäst
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl socker
  • ca 1,3 liter vetemjöl
 
Fyllning
  • 1 liten burk Nutella
  • ca 75 gram smör
  • en nypa salt
 
  1. Värm mjölken och margarinet tillsammans tills det uppnår ca 40-45 grader. 
  2. Blanda samman vetemjöl, socker, salt, torrjäst och kardemumma i en stor degbunke. 
  3. Tillsätt degvätskan och knåda samman till en smidig deg.
  4. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
  5. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den smidig. 
  6. Dela degen i fyra lika stora delar. Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka.
  7. Rör samman fyllningen.
  8. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager över den utkavlade degen. 
  9. För bullar: Rulla ihop degen och skär varje rulle i 10 bitar. Ställ bitarna i pappersformar.
  10. För snurror: Vik degen på mitten  och skär sedan ut 10 plattor. Skär en skåra i mitten på varje platta (lämna en liten bit oskårad i änden så den håller ihop), snurra ändarna motsols mot varandra och snurra sedan ihop dem. Lägg snurrorna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. 
  11. Låt bullarna/snurrorna jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.
  12. Pensla bullarna/snurrorna med uppvispat ägg och strö sedan evetuellt över pärlsocker
  13. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7-8 minuter tills de får fin färg.
 
 
Servera ljumma tillsammans med ett kallt glas mölk eller en rykande het kopp kaffe eller te.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - freja limelake - Resor & Livsstil:

Tråkigt att du får jobba, men bullarna verkar gudomliga! :D

Svar: Tack! :-)
Jessica Fransson

#2 - - sylvia:

Hur mycket väger du?

Sylvia Wiman