Powered by Jasper Roberts - Blog

Vaniljbullar

Hej allesammans och en riktigt trevlig lördag till er alla!
 
Hoppas ni avnjutit en god lunch idag och fått en riktigt bra start på helgen? 
Vi började dagen i sedvanlig helganda med en härlig sovmorgon följd av en riktig långfrukost, som fick övergå till brunch... Härligt! Idag är det dessutom äntligen shoppingdag för mig och barnen, och just nu står det två små barn och väntar otåligt på sin mamma. Vi ska alldeles strax sätta oss i bilen och bege oss av mot Grand Samarkand! Vi ska leta efter en födelsedagspresent till barnens kusin som vi ska på 3-års kalas hos imorgon, och kolla på alla de nya vårkläderna dessutom. Min son har spanat in en Skylanders Trap Team-tröja inne på Lindex som jag har lovat honom ska få följa med oss hem idag. Jag har dessutom utlovat fika, och införskaffning av lördagsgodis innan dagen är över också. Så, ni kanske förstår varför de väntar just otåligt...
 
Ja, precis, så därför jag hålla mig kort idag. Bullar - alltid bra att ha hemma i frysen om man vill ha lite fika eller får besök. De tar lite tid att göra tack vare de dubbla jästiderna, men det blir många bullar av degen och jo, det är klart värt tiden man lägger ner. Alla älskar bullar helt enkelt! En vanlig vetebulle kan man nästan fylla med precis vad som helst faktiskt... Här hemma är den klassiska hederliga kanelbullen den vanligast önskade, men vaniljbullen kommer inte långt efter på familjen önskelistor.
 
Vilken är är favoritfyllning?
 

Vaniljbullar


ca 40 bullar
 
  • 150 gram margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram torrjäst
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl socker
  • 2 tsk kardemumma
  • ca 1,3 liter vetemjöl
 
Vaniljfyllning:
  • 150 gram rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 0,5 dl vaniljsocker
 
  1. Värm mjölken och margarinet tillsammans tills det uppnår ca 40-45 grader. 
  2. Blanda samman vetemjöl, socker, salt, torrjäst och kardemumma i en stor degbunke. 
  3. Tillsätt degvätskan och knåda samman till en smidig deg.
  4. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
  5. Rör samman alla ingredienserna till fyllningen under tiden degen jäser.
  6. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den smidig. 
  7. Dela degen i fyra lika stora delar. Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager över den utkavlade degen. 
  8. Rulla ihop degen och skär varje rulle i 10 bitar. Ställ bitarna i pappersformar.
  9. Låt bullarna jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.
  10. Pensla bullarn med uppvispat ägg och strö sedan eventuellt över pärlsocker. 
  11. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7-8 minuter tills de får fin färg.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Nina Frogner:

Hej!
Jag som sällan är sugen på bullar eller kakor blev galet sugen nu 😊 Har haft en seg dag med både huvudvärk och spända käkar. Ätit alldeles för lite sen igår så idag är det sängen och mat som gäller här. Märker du av om du ätit för lite eller du är lyckligt lottad som slipper det? Märker vid för lite proteiner blir jag ångestfylld ganska fort o tror att jorden ska gå under. Ja, det kanske var en överdrift men en konstig känsla infinner sig fort om jag klantat mig. Solen har knappt visat sig idag o det gör mig lite deppig! Sol o värme tack!
Ha en skön helg!

Svar: Hej hej!Jag äter alltid sex mål om dagen och klarar mig bra på det. Om jag någon gång missar att äta, eller inte hinner så blir jag alldeles skakig, och det ganska snabbt. Vilket innebär att jag med andra ord måste ha något i mig med en gång då, så jag "kan" liksom aldrig äta för lite eller hur man ska säga... Ställ klockan och tvinga dig själv att äta i alla fall något litet om du vet med dig att du lätt missar mål här och där. Hoppas att maten och vila hjälper så att du får må bättre imorgon! Kram
Jessica Fransson