Powered by Jasper Roberts - Blog

Torskbiffar med kall dillsås

Hej och godmorgon världen!
 
Idag känner jag mig som människa igen! Igår morse när jag kom hem från jobbet var jag precis slut, och det är länge sedan jag kände mig så trött som jag gjorde då. Nu har jag fått en lång natts sömn och dessutom sovmorgon eftersom jag är ledig, så nu känner jag mig på hugget igen! Faktum är att det blir många sovmornar nu eftersom jag är ledig ända fram till måndag kväll - härligt!
 
Idag ska jag och barnen strax sätta oss i bilen och köra hem till min vän Maria. Barnen har tjatat om det i en veckans tid (sen vi var där sist), och idag är det äntligen dags! Dagens kommer med andra ord kantas av lek, bus, stoj och stim för barnen och en massa snack för mammorna. Ja, fika med så klart! Härliga ledig lilllördag!
 
Vad ska ni själva hitta på idag? Kanske någon mer än jag som är ledig hela dagen? 
 
Det var ju egentligen fisktisdag igår, men eftersom jag mer eller mindre låg däckad i soffan hela dagen så får ni veckans fisktips idag! För vet ni vad? Det går ju precis lika bra att äta fisk en lillördag! Speciellt dessa torskbiffarna som passar precis lika bra till vardagsmat som de gör till helgmiddagen! De är fantastiskt goda och inte alls svåra att göra och jag lovar att vänner och familj kommer bli imponerade om de blir bjudna på dem. Pricken över i är dessutom om de serveras med en kall sås och hemmagjort potatismos - mums! 
 

Torskbiffar med kall dillsås


4 portioner
 
Fiskbiffar:
  • 600 gram torskfilé
  • 4 salladslökar
  • 1 ägg
  • 2 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Bena ur och skär ner fisken i mindre bitar. Lägg den i en blender eller köksassistent.
  2. Knäck ner ägget och lägger ner salladslöken. 
  3. Smaksätt med pressad citron, salt och peppar.
  4. Mixa alltsammans till en färs och gör sedan biffar av den. 
  5. Stek biffarna i smör tills de är klara, ca 5 minuter/sida.
 
Kall dillsås:
  • 2 dl creme fraiche
  • 0,5 dl majonnäs
  • 0,5 dl hackad dill
  • 1-2 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till såsen.
  2. Smaka av med salt och peppar, och eventuellt mer pressad citron, efter smak. 
 
Servera torskbiffarna tillsammans med den kalla såsen och ett fluffigt, hemmagjort potatismos. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Nina Frogner:

Go kväll 😊
Litet avstamp från mig. Har inte ens orkat uppdatera min egen blogg. Är lite trött idag men snart är det dax för havregrynsgröten o lite tv innan sängen kallar. Här var det lasagnedag och snart ska jag förbereda lax med citronsås och potatis inför morgondagen.
Har handlat kläder idag! Det var längesen. Får så många kommentarer av andra att jag borde gå upp i vikt så när expediten säger: Vilken fin kropp du har o alldeles lagom former, blev jag varm i hjärtat!
Det kommer jag leva länge på 😉
Ha en skön kväll!
Kramar

Svar: Hej Nina!Härligt med nya kläder och positiv feedback - det gör under för humöret!! :-D Lasagne lät smarrigt, det är en av mina favoriträtter, men nu är det längesedan... Får nog bli en dag snart! :-)
Ha det så gott! Kram
Jessica Fransson

#2 - - Anonym:

Den här gillar t o m mina kräsna barn!

Svar: Härligt! Bättre betyg än så kan man ju knappast få! 😃
Jessica Fransson

#3 - - Cilla:

Hej kan man ha sej istället för torsk?

Svar: Jadå, vilken vit fast fisk som helst går bra! 😊
Jessica Fransson