Powered by Jasper Roberts - Blog

Stekt lax med limesås på grönsaksbädd

Hej igen!
 
Nu är vi hemma hos mamma och mellanlandar lite... Det är svårt att få barnen att gå ifrån marknaden, om ens för en liten stund. Hade de kunnat hade de nog helst sovit där nere också, men med tusen löften om att vi ska gå tillbaka så snart som möjligt så fick jag med mig dem hem. ;-) Min små trollungar.
Hemma hos mamma och mellanlandar som sagt och vi har precis fått i oss lite lunch som mamma fixat. Man känner sig allt lite bortskämd när jag liksom får saker och ting serverade... Hemma är det ju som jag som alltid står för maten, och det är ju roligt, men visst fasen är det skönt att bara sätta sig ner vid dukat bord också! 
Idag ska vi träffa mina morförldrar en sväng tänkte jag, och även några av mina kusiner. Ja, och sen blir det ju marknad, marknad, marknad och lite mer marknad också. Sonen vill åka karuseller, helst i massor medan jag står och håller min dotter i handen och ser på. Min dotter är inte alls så intresserad av karuseller, hon är väldigt försiktig av sig generellt och vill helst inte göra något utan sin mamma. ;-)
 
Nåväl, tillbaka till god mat på bordet! Har ni sol och värme där ni bor? Här är det helt ok väder faktiskt och man skulle mycket väl kunna komma undan med att tända grillen idag! Oftast blir det kanske kött man grillar, eller möjligtvis kycklign, men många glömmer bort fisken när det kommer till grillning tycker jag! Det går ju faktiskt jättebra att grilla fisk också! Vill man dock hellre laga mat inne så går det ju lika bra det - som denna laxen. Galet smarrig LCHF-vänlig lax som man helst bara vill ta om, och ta om, och ta om, och ta om av! Speciellt såsen, den är verkligen to die for!!
 

Stekt lax med limesås på grönsaksbädd


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 gul lök
  • 1 paprika
  • 1 zucchini
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 kycklingbuljongtärningar
  • 2 dl vatten
  • 2 msk pressad lime
  • 2 msk smör
  • salt och svartpeppar
 

  1. Skala och hacka löken. Tärna paprikan och zucchinin.
  2. Stek grönsakerna tills de får fin färg och de är lite mjuka.
  3. Koka ihop creme fraiche, vatten smulade buljongtärningar och pressad lime i ca 10 minuter.
  4. Rör ner smöret i såsen, tills det smälter.
  5. Smaka av såsen med salt och peppar.
  6. Krydda laxen med salt och peppar. Stek, eller grilla, den sedan i ca 5 minuter på varje sida, tills de är genomstekta.
 
Servera laxen tillsammans med grönsakspytten och den goda limesåsen! 
Äter man inte efter LCHF så är det jättegott med lite råstekt potatis till! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Sara:

Låter jättegott! Ska jag testa idag :)

#2 - - Sara:

Jag igen... ska det va kycklingbuljong???

Svar: Ja, kyckling- eller hönsbuljong. :-)
Jessica Fransson