Powered by Jasper Roberts - Blog

Persiljekokt torsk med citronsås

Godmorgon tisdag!
 
Nu är jag äntligen hemma igen... Jag gick ut genom dörren tidigt igår morse och klev tillbaka in genom den först alldeles nyss. Timmarna, dygnet, däremellan har jag spenderat på jobbet, dubbla pass. Imorgon har jag ett likadant pass att se fram emot, men först och främst är det i alla fall tisdag och nu ska jag vara ledig resten av dagen. Fördelen med de långa passen är att veckorna flyger förbi i en faslig fart (så pass att jag blir helt dagvill många gånger), och det innebär att det snart är helg igen, eller hur?! Det gäller att se saker och ting positivt om ni frågar mig! Jag hoppas i alla fall att ni alla fått en bra start på veckan.
 
Vad ska ni äta till middag idag? Jag brukar ju insistera på att tisdagar ska vara fiskdagar, bara för att inte "glömma bort" att äta fisk minst en dag i veckan. Så, med andra ord blir det fisk idag! Jag vet att många undviker att tillaga just fisk för att de tycker att det är svårt att få den bra. Jag hävdar dock bestämt att man inte alltid behöver göra det så svårt för sig! Simpel mat kan vara fantastiskt god mat, och ett väldigt simpelt sätt att tillaga fick är att koka den. Kokt torsk som sedan serveras med en god sås och kokt potatis, det är en middag som heter duga vill jag lova er! 
 
Ha en fortsatt trevlig tisdag allesammans! 
 

Persiljekokt torsk med citronsås


4 portioner
 
Persiljekokt torsk:
  • 600 gram torskfilé
  • 1 liten gul lök
  • ca 20 gram persilja
  • 1 morot
  • salt
 
  1. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull.
  2. Skala och skär löken i klyftor, skala och slanta moroten och hacka persiljan. Lägg ner morotsslantar, lökklyftor i det kokande vattnet och låt koka i ca 10 minuter.
  3. Salta fisken och skär den i bitar. 
  4. Lägg ner fisken tillsammans med persiljan i det kokande vattnet och låt sjuda sakta i ca 5-10 minuter, tills fisken är färdig (beroende på hur stora bitar du skurit).
 
Citronsås:
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl vatten
  • 1fiskbuljongtärning
  • 5 tsk pressad citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Vispa samman grädde, pressad citron och vatten i en kastrull och smula ner buljongtärningen. 
  2. Koka upp och låt puttra samman i ett par minuter.
  3. Red av såsen till önskad konsistens och smaka av med salt och citronpeppar.
 
Servera den persiljekokta torsken tillsammans med kokt potatis, citronsås och en god sallad eller kokta grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook