Powered by Jasper Roberts - Blog

Mangoripplad citronglasstårta

Välkommen PÅSKTEMAVECKAN!
 
Ja, ni läste rätt - det är inte bara fredag idag, utan det är även ny temavecka här på bloggen! Det är ju påskhelg nästa vecka, och det ska förtäras ägg och sill i mängder, familjer och vänner ska samlas över god mat och husen ska dekoreras med kycklingar, häxor på flygande kvastar och inte minst påskris! 
På lördag nästa vecka är det Påskafton och det är då den stora påskmiddagen går av stapeln, så fram tills dess tycker jag att vi alla behöver lite inspiration och tips om vad som kan tänkas finnas med på bordet. Därför kör jag påsktema från och med idag och en vecka framåt - minst ett nytt påskinspirerat recept om dagen fram till Långfredagen nästa vecka. Häng med mig under veckan för massa gul inspiration vetja!
 
Jag tycker att vi inleder påsktemat med en riktig smäll, och något av det viktigaste på påskmiddagen - efterrätten! Jag säger bara påsktårta! Något exceptionellt gott att avsluta middagen med, eller ha till kaffet på eftermiddagen. En påsktårta för mig ska vara god, frisk och fräsch, och den får så klart extra plus i kanten om den är gul - denna glasstårtan uppfyller alla de kriterierna, med råge. Min älskade mormor bakade denna och bjöd på sist vi var där, och den är helt enkelt gudomligt. Jag säger bara mango, citron, glass, tårta... Vad kan gå fel i den ekvationen? Inget! Det här mina vänner, det här är minst sagt försvinnande gott!
 

Mangoripplad citronglasstårta


8-10 portioner
 
  • 1 pkt frusen mango (225 gram)
  • 2 citroner
  • 1 burk kondenserad, sötad, mjölk
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljsocker
 
  1. Tina mangon.
  2. Finriv citronskalet från citronerna och pressa ut saften från en halv citron.
  3. Mixa mangon tillsammans med citronsaften och 3 msk av den kondenserade mjölken till en slät puré.
  4. Vispa samman resten av den kondenserade mjölken tillsammans med vispgrädden och vaniljsockret till en fast kräm. 
  5. Rör ner citonskalet i gräddkrämen. 
  6. Häll smeten i en springform, ca 24 cm i dm.
  7. Klicka ner mangopurén i små mångder åt gången och vänd in försiktigt efter hand, tills det blir en marmorerad glassmet.
  8. Frys glasstårtan i minst 3 timmar.
 
Ta fram tårtan 10-15 minuter innan den ska ätas och servera sedan i tårtbitar. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Laila Ljungkvist:

använder du den färdiga kondenserade mjölken,eller den som man ska koka

Svar: Kondenserad mjölk (den färdigkokta heter karamelliserad mjölk). :-)
Jessica Fransson