Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläskgryta med bacon

Välkommen Mars månad!
 
Åh, som jag längtat och trånat efter dig nu i ett halvår, änligen är du här!! Älskade, älskade mars, den första av de oficiella vårmånaderna - nu bär det av med full fart mot min älskade sommar! Det här mina vänner, det här är den allra bästa tiden på året som vi har att se fram emot nu om ni frågar mig! 
Så, idag hoppas jag på vårsol och fågelkvitter för att ackompanjera de snöfria vägarna. Ja, vi har haft barmark nu i en vecka eller så och det gör livet mycket roligare. Det är lättare att både gå och att köra bil, och man slipper frysa och bli blöt och kall. Ja, jag ser enbart fördelar med barmark! 
 
Hursom helst... Hur ska ni spendera er söndag? Själv ska jag jobba idag, jag har ett långpass framför mig, men jag misstänker att dagen kommer gå väldigt snabbt ändå. Idag ska jag nämligen på en liten utflykt med jobbet, och det ska bli jätteroligt verkligen! 
Barnen och pappan får spendera söndagen hemma utan mig, och det skär dock lite i mammahjärtat att lämna dem. Min dotter är nämligen sjuk... Självklart kan pappa ta hand om henne lika bra som jag, men det känns ändå lite jobbigt att åka iväg när jag bara vill hålla henne i mina armar och trösta henne. Hon har feber och är genomförkyld med världens hosta den lilla stackaren. Mammas hjärta.
Jag har i alla fall lagat mat åt dem så de har i kylen att bara värma. Jag tycker om att skämma bort dem lite när jag inte är hemma, och dessutom tycker jag ju att det är så roligt att laga mat, så varför inte? Idag står det köttgryta på menyn! Grytor, långkok och stekar, ja, det är väl söndagsmat om något, eller vad säger ni? Ja, i den traditionella betydelsen i alla fall. Denna fläskgryta med bacon är det sista receptet ut i min LCHF-temavecka! Hoppas ni kunnat hitta lite inspiration och tyckt att det varit lika kul som jag att testa ny mat. 
 
Ha nu en riktigt fantastisk första mars, allesammans. Vi hörs imorgon igen då jag givetvis återkommer med en ny veckomatsedel. 
 

Fläskgryta med bacon


4 portioner
  • 500 gram fläskkött
  • 140 gram bacon
  • 1 gul lök
  • 250 gram champinjoner
  • 1 litet blomkålshuvud
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 dl creme fracihe
  • 2 dl grädde
  • 1 msk kinesisk soja
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 1 msk tomatpuré
  • 1-2 tsk sambal oelek
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skär köttet i tunna skivor och krydda det med salt och peppar.
  2. Strimla baconet, finhacka löken och dela champinjoner och blomkål i mindre bitar. 
  3. Fräs bacon, lök, blomkål och champinjoner i en stekgryta i några minuter.
  4. Tillsätt köttet och bryn så det får fin färg.
  5. Pressa ner vitlöken och rör ner creme fraiche, tomatpuré och sambal oelek efter smak.
  6. Häll över grädden och sojan, och smula ner buljongtärningarna.
  7. Koka upp och låt puttra samman i ca 10-15 minuter.
 
Tips!
Vill man så man man servera bacon- och blomkålsfräset vid sidan om grytan istället för att ha det i. På det viset får man ett tillbehör på tallriken också.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Nina Frogner:

Hej!
Hittade hit av en sökning på google om trötthet, mat o gbp. Tittar in o kollar dina recept o hoppas få inspiration o mer lust för att äta. Går i vågor det här med att äta o vad som smakar o inte... Blev nyfiken på om du äter ren lchf o hur du mår så här ngr år efter op? Jag opades 17 okt 2012 o fram till för 6 mån sen har det mesta rullat på o jag varit nöjd. Nu först börjar jag känna en konstig trötthet o ångestfyllda dagar förföljer lite... Har förstått att det är väldigt viktigt med proteiner o jag var så dum som körde på i nästan två år med VÄLDIGT lite mat. Jag hade ju klarat mig på lite mat innan så det var lixom ingen skillnad, tills jag svimmade o hamnade på sjukhus. Alla värden var bra o är fortf bra vilket är skönt såklart. Har du några generella tips o idéer tar jag tacksamt emot de. Kommer kolla in här ofta nu när jag hittat en till som är opad.
Ha en bra söndag.

Svar: Hej Nina och välkommen! Kul att du hittade hit! :-)Jag opererades den 12/10 2012, så ganska exakt samtidigt som dig, och mår dessutom ungefär som dig också nu. Min värden har hela tiden varit bra och jag har mått bra hela tiden, dock dras jag med en förhöjd trötthet efter operationen. Fick nyligen reda på att mina järnvärden är för låga, så däri ligger nog svaret för mig i alla fall. Jag äter inte ren LCHF, utan mer så att jag tar bort kolhydraterna från just mina middagar (äter dock gärna och ofta knäckebröd till mellanmål osv) då jag märkt att jag mår bättre av det och håller mig mätt längre, på mindre mängd mat. Fortsätt gärna fråga om det är något särskilt du undrar över, och jag hoppas att du kommer trivas här inne med mig, och hitta lite inspiration! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Nina Frogner:

Jag har många frågor kan du tro 😉
Mina värden har varit super hela tiden, även järnet. Jag har blivit så fixerad av VAD jag ska äta istället för att verkligen äta. Hoppas på att allt vänder snart. Sol o mer mat! Kommer läsa här ofta! Tack för snabbt svar!