Powered by Jasper Roberts - Blog

Plommonfyllda fläskrulader i gräddsås

Hej sköna söndag!
 
Nu är jobbhelgen officiellt över för min del för denna gången! Jag har inte för alltför länge sedan kommit hem från ett dygnspass på jobbet så nu ska jag spendera ledig resterande söndag tillsammans med min lilla familj. Hoppas ni andra haft en bra helg ännu så länge?
 
Firande ni Sveriges Nationaldag igår? Blev det kanske i alla fall något extra gott och festligt till middag eller fika? Ni som följer mig på Instagram - @vardagsmatalajess - såg att jag hade fixat både smörgåstårta och jordgubbstårta på jobbet igår som vi mumsade i oss tillsammans. Det var gott och blev riktigt uppskattat, vilket ju så klart alltid värmer mitt lilla hjärta. Jag bjöd ju dem dessutom på en liten överraskning i form av mina små svenska flaggkakor, som liksom satte lite extra färg på fikat! 
 
Nu är ju dock nationaldagen över för denna gången, och här näst är det midsommar att se fram emot! Vi håller alla tummar och tår vi bara har att det blir sommar och lite värme och sol tills dess! Självklart ska vi dessutom hinna med en massa tips på den goda midsommarmaten innan dess också, i sinom tid.
Just nu tänkte jag dock fokusera på söndagsmiddag istället! Söndagsmiddag för mig ska vara enkelt, gott och familjärt vilket gärna innebär husmanskost. Rulader för mig är väldigt mycket svensk husmanskost, och kanske något som man glömmer bort ibland, så jag tänkte påminna er lite idag. Rulader fyllda med katrinplommon som sedan serveras med kokt potatis, kokta morötter och en galet god gräddsås - mycket mer söndagsmiddag än så kan man knappast begära! 
 

 Plommonfyllda fläskrulader i gräddsås


4 portioner
 
  • 500 gram benfri kotlett 
  • ca 20 katrinplommon
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 msk svartvinbärsgelé
  • 1 tsk kinesisk soja
  • 0,5 msk dijonsenap
  • 1 köttbuljongträning
  • 1,5 dl vatten
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skiva köttet i ca 1 cm tjocka skivor, och banka sedan ut dem till ca 0,5 cm tjocklek.
  2. Salta och peppra köttet och lägg ut katrinplommonen på skivorna.
  3. Rulla ihop till rulader och fäst med hjälp av tandpetare.
  4. Bryn ruladerna runt om i en stekpanna så det får fin färg.
  5. Häll över grädde, gelé, soja, senap och vatten, och smula ner buljongtärningen. 
  6. Koka upp och låt sedan rulader sjuda i såsen i ca  minuter, under lock.
  7. Lyft ur rulader och red av såsen till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera exempelvis tillsammans med kokt potatis och kokta morötter, och varför inte en extra liten klick med svartvinbärsgelé vid sidan om.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook