Powered by Jasper Roberts - Blog

Morotsbolognese

Hej allesammans!
 
Ledig tisdag för mig idag och jag sitter just nu här framför datorn med dagens första kopp kaffe. Jag sitter just och klurar lite på ett projekt jag har på gång på jobbet just nu... Ja, alltså egentligen är jag ledig idag, men jag ska göra en presentation imorgon, och jag vill ha allt klart tills dess. Det ska bli kul! 
 
Barnen sitter fram tvn, fortfarande i sina pyjamasar... Ja, vi tar det lugnt och stillsamt idag helt enkelt. Jag tänker mig en hemmadag med slappande och en massa mys. Tittar man ut genom fönstret kunde man tro att det var slutet på september snarare än början på juni månad, så ja, man blir ju inte direkt inspirerad att gå ut om man säger så... Vid detta laget hade jag på fullaste allvar föräntat mig att vi i alla fall skulle kunna gå ut utan jackor, men icke det! Nåja, det är inget vi kan påverka, så det är väl bara att vänta. Tids nog måste väl solen komma tycker man. 
När vädret är som det är så är det mysigt att samlas i köket och baka tycker jag. Jag blir alltid baksugen när regnet hänger i luften. Så, jag har även ett litet bakprojekt i görningen idag, inför Nationaldagen som infaller på lördag! Jag hoppas att det blir lika bra som jag tänkt mig i huvudet... Ni får se vad jag pratar om på lördag! 
 
Tills dess så blir det vardagsmat! Ja, barnen och jag är hemma själva idag, och frågra man dem vad de vill ha att äta så är de oftast ett av samma fem svar man får - korv, hamburgare, pannkakor, köttbullar eller köttfärssås. Föga förvånande kanske, haha! Nåja, köttfärsås ja, den kan man jui variera i all oändlighet, och även jag har ett x antal versioner att variera mellan här hemma. Ni hittar några av dem i bloggarkivet!
Här är ytterligare en version av köttfärsåss - fullproppad med nyttiga morötter i! Morötterna är jättebra på så vis att de drygar ut om man kanske bara har lite färs kvar hemma och inte vill åka och handla. Dessutom är det ett bra sätt att få i sig lite extra grönsaker, speciellt för dem som kanske inte är så förtjust i grönt annars! 
 

Morotsbolognese


4 portioner
 
  • 500 gram blandfärs
  • 3 stora morötter
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 dl vatten
  • 400 gram krossade tomater
  • 1 köttbuljongtärning
  • 0,5 dl chilisås
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala morötterna och riv dem grovt.
  2. Skala och hacka löken och vitlöken.
  3. Fräs färsen så den blir grynig, lägg sedan i lök, vitlök och de rivna morötterna. Fräs ytterligare några minuter, men utan att grönsakerna tar färg.
  4. Häll över vatten, krossade tomater och chilisås, och smula ner buljongtärningen. 
  5. Koka upp och låt puttra samman sakta i ca 15-20 minuter.
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta och färska grönsaker. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook