Powered by Jasper Roberts - Blog

Matjesillstårta

Välkommen sommar!
 
Ja, mina vänner, nu verkar det äntligen som att sommaren har gett sig tillkänna! Inte en dag för tidigt om ni frågar mig, som längtat efter den sen augusti förra året ungefär! Underbara, älskade sommar! Ni vet, sandaler, klänningar, shorts och linnen, solglasögon, sol och bad och framför allt frukost, lunch, fika och middag på altanen i solen... Ja, allesammans, detta är min absoluta favoritårstid och jag hade önskat att sommaren kunde vara året runt! Jo, faktiskt! 
 
Sommaren kunde ju dessutom knappt kunna komma lägligare nu än när det snart är midsommar! Ja, idag är det exakt en vecka kvar till midsommarafton, och få saker känns ju mer svensk sommar som just midsommarafton, eller vad säger ni? Matjesill, gräddfil, gräslök och nypotatis till lunch och de obligatoriska jordgubbarna till efterrätt! Ja, jordgubbarna är faktiskt obligatoriska om ni frågar mig! Det finns inget bättre än en skål fylld med härligt röda jordgubbar, mjölk och lite grädde. Ja, jisses! 
Midsommar är nu alltså runt hörnet, så vad kan då passa bättre än ett MIDSOMMAR-TEMA på bloggen under veckan? Det finns ju redan en midsommar-kategori på bloggen som ni kan kika in i, där ni hittar en hel del tips inför nästa veckas festligheter, men det finns ju så mycket gott man kan bjuda på till just midsommar. Så, hela veckan fram till midsommar kommer jag bjuda på ytterligare ett tips om dagen med inspiration inför midsommaraftons matfest! 
 
Vad ska man då ha på midsommarbuffén? Ja, förutom jordgubbar så är ju matesillen en given klassisker till midsommarmaten! Måste man äta den som den är då? Nej, givetvis inte! Gör en matjesillstårta och ställ fram på bordet vetja -  med en lite mildare sill-smak för den som kanske har lite svårt för just matjesillens lite speciella smak! Det bästa med denna tårtan är att den med fördel kan göras redan dagen innan den ska avnjutas och dessutom blir den ett vackert tillskott till midsommarbuffén! 
 

Matjesillstårta


4-8 portioner
 
  • 75 gram smör
  • 200 gram kavring
 
Fyllning:
  • 1 påse snabbgelantinmix
  • 4 stora nypotatisar
  • 200 gram matjesill (1 burk)
  • 2 dl crème fraiche
  • 200 gram cream cheese
  • 3 dl riven smakrik ost (svecia/västerbotten/lagrad präst)
  • 0,5 dl hackad dill
  • 2 msk hackad gräslök
  • 2 msk pressad citron
  • peppar
  

  1. Skrubba och koka potatisen. Låt den kallna helt.
  2. Mixa kavringen i en mixer och smält smöret. Rör ner smöret i kavringen.
  3. Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform (ca 25 cm).
  4. Tryck ut kavringssmulorna i springformen, till en botten.
  5. Ställ kallt i ca 30 minuter.
  6. Blanda samman créme fraiche, cream cheese, snabbgelantinmixen, riven ost, pressad citron, dill och gräslök till en slät smet.
  7. Tärna den kalla potatisen.
  8. Låt sillen rinna av och finhacka den.
  9. Vänd ner potatis och matjesill i créme fracihesmeten. 
  10. Smaka av med peppar.
  11. Häll smeten i spingformen och bred ut till ett jämt lager.
  12. Låt stå kallt i minst 4 timmar innan servering.
 
Garnera matjesillstårtan med exempelvis skivade rädisor och klippt gräslök vid servering.  
Servera på midosmmarbuffén, eller som tillbehör till midsommarkvällens grillmiddag!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

 
#1 - - Ika's USA:

Men åh vad gott. Jag älskar matjesill och är så glad att dom säljer det på ikea här i USA! Detta ska jag prova:)

Svar: Vad roligt! Lycka till, hoppas det smakar!! PS. När jag bodde i New York City så var Ikeas foodshop guld värd! ;-)
Jessica Fransson

#2 - - Karin:

Härligt nu till midsommar!

#3 - - Robex Lundgren:

mums

#4 - - Sara:

Mums så otroligt gott :)

#5 - - Julia:

Mums, det där måste absolut provas! :)

#6 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

ej!jag har något jag kallar för "veckans blogg-intervju" på min blogg. Kolla in här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/04/veckans-blogg-intervju_26.html#.VT-gV63tmko



Jag tycker att du har en intressant och fin blogg som borde få mer uppmärksamhet så jag skulle vilja intervjua dig.

Tycker du det låter intressant så maila mig på [email protected]



Ser fram emot ditt svar

Kram Joanna