Powered by Jasper Roberts - Blog

Matjesillsfat

Glad Midsommar!

 
Gårdagen brjöd på grillkväll hemma hos godaste vännerna, och idag är det midsommarfirande på jobbet som gäller. Ja, det blir så klart traditionell svensk midsommarfest med midsommarstång och jordgubbstårta till efterrätt. Jordgubbstårtan förberedde jag igår, och ska färdigställa idag när jag kommer till jobbet, sen är det dags för ca 20 personer att fika på den i eftermiddag! Jag längtar redan!
 
Vad blir det då till lunch? Jo, självklart den absolut mest traditonella midsommarmaten av dem alla - matjesill! Midsommar är inte midsommar utan matjesillen, och därför får den härmed avsluta TEMA-MIDSOMMAR för detta året. Imorgon återgår vi till den vanliga vardagsmaten igen.
 
Idag blir det dock matjesill som sagt, och så här lägger jag upp matjesillen till dagens lunch - det ser mycket trevligare ut på bordet!  Presentation tycker jag är viktigt, även om man inte har gäster, för vi vet ju alla att vi äter lika mycket mer ögonen som med smaklökarna!  
 
Ha nu en riktigt trevlig midsommar allesammans! Ät gott och glöm för all del inte att ta en svängom midsommarstången! 
 

Matjesillsfat


4 portioner
 
  • 2 burkar matjesill
  • 4 ägg
  • 1 rödlök
 
  1. Koka äggen i ca 7 minuter, tills de blir hårdkokta.
  2. Finhacka rödlöken.
  3. Häll av matjesillen och lägg upp den på ett fat.
  4. Hacka äggen och lägg sedan ut dem runt ikring matjesillen.
  5. Strö över rödlöken.
 
Servera traditonellt med kokt nypotatis och gräddfil toppad med nyklippt gräslök. 
 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook