Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklingsallad med ris

Godmorgon.... *gäsp*
 
Ja, jobbdag idag igen... Eller ja, jobbdygn lite närmare bestämt. Jag ska strax bege mig av till jobbet där jag ska stanna till imorgon förmiddag, och ja, jag är lika trött som jag alltid är vid denna tiden på dygnet. Ni som följt mig ett tag vet att jag är fruktansvärt morgontrött och innerligt önskar att kl. 11 var det allmänna starten på arbetsdagen för den svenska befolkningen. Nåja, inget jag kan göra något åt, utan stiger "snällt" upp i alla fall.
 
Idag har jag dock planerat in en liten utflykt på jobbet som jag ser väldigt mycket fram emot. Vi ska nämligen äta lunch på Pannkakshuset i Tolg idag! Jag har aldrig varit där innan, men jag har hört att det ska vara så mysigt och fint, så nu hoppas vi så klart på det! Dessutom jobbar jag med min Maria idag, så det kommer garanterat bli en riktigt rolig arbetsdag! Ni får gärna kika in på @vardagsmatalajess på Instagram under eftermiddagen om ni vill få en liten inblick i vårt lilla pannkaksäventyr!
 
Tills dess skulle jag idag vilja tipsa om något så enkelt som en riktigt god kycklingsallad! För ett par veckor sedan var vi på kalas hemma hos min morbror då min kusin Angelica fyllde år, och då bjöd de på kycklingsallad med ris. Mina barn åt två stora välfyllda tallrikar var och ja, jag åt så mycket jag bara någonsin fick i mig jag med för det är ju så gott. Som jag brukar säga - det behöver inte vara så komplicerat för att vara fantastiskt gott! Som med alla sallader så lägger man i precis vad man själv vill, efter smak och tycke, och sen är det bara att avnjuta till lunch eller middag. 
 

Kycklingsallad med ris


4 portioner
 
  • 4 kycklingfiléer
  • salt och peppar
  • 3 dl okokt ris
  • 1 burk majskorn
  • 1 huvud isbergssallad
  • 1 gurka
  • 1 paket fetaost
 
  1. Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar och bryn dem i en stekpanna så de får fin färg.
  2. Lägg över dem i en ugnssäker form och ställ in dem i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter, tills de är genomstekta.
  3. Skär upp kycklingen i mindre bitar och låt kallna helt.
  4. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Låt kallna helt.
  5. Hacka salladen och grukan och tärna ner fetaosten.
  6. Blanda samman kyckling, ris, sallad, majs, gurka och fetaost i en stor skål.
 
Servera kall tillsammans med en god dressing och varför inte ett par bitar vitlöksbröd!
 
 
Tips!
Vill man skynda på maten, eller helt enkelt göra det ännu enklare för sig? Då kan man med fördel göra iordning kycklingen och riset dagen innan, och sen är det bara att röra ihop när man blir hungrig dagen efter. Man kan också köpa färdig salladskyckling i butikerna, eller använda kyckling man kanske helt enkelt fått över från middagen dagen innan!
 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook