Powered by Jasper Roberts - Blog

Jordgubbstårta i långpanna

Välkommen födelsedag nummer 34! 
 
Ja, godmorgon allesammans denna julidag! Idag är det minsan inget mindre än min alldeles egna lilla födelsedag! Nu kan jag officiellt säga att jag är 34 år gammal... 28e juli 1981 föddes jag på ett lassarett i Karlskrona.
Jag tycker fortfarande att det är riktigt roligt att fylla år verkligen, och ännu så länge finns det ingen åldernojja i sikte. Man blir inte äldre än man gör sig, det tror jag stenhårt på!  Så, födelsedagen ska med andra ord så klart firas med det allra bästa jag vet - nära och kära. Det blir inget stort sällskap som kommer (nackdelen med att fylla år mitt i semestern), men de som kommer är naggade goda som man säger. Det ska bjudas på blåbärsmoussetårta som jag knåpade ihop igår kväll efter jobbet, och av smeten att döma så kommer den bli alldeles kalasgod, om jag får säga det själv!
 
Självklart kommer recept på blåbärsmoussetårtan dyka upp här inom kort, men tills dess får ni nöja er med en liten titt hos @vardagsmatalajess på Instagram under eftermiddagen. Bloggen kan ju dock så klart inte vara utan tårta denna dagen till ära! Nej, är det födelsedag så måste det serveras tårta, det borde nästan vara lag på det tycker jag! Så, därför vill jag idag bjuda er på en kopp kaffe och en bit av min galet goda jordgubbstårta som bakas i långpanna. Jag bakade den på jobbet till midsommarafton i år, och den är perfekt till stora bjudningar med andra ord, och räcker gott och väl till ett tjugotal gäster.
 
Nu hoppas jag att ni alla får en riktigt bra 28e juli, för det tänker i alla fall jag ha! 
 
 

Jordgubbstårta i långpanna


ca 20 portioner
 
Rulltårtsbotten:
  • 3 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 0,75 dl potatismjöl
  • 0,25 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
 
  1. Vispa ägg och socker flufftigt.
  2. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten.
  3. Vänd runt med slickepott.
  4. Häll ut smeten på bakplåtspappersklädd långpanna.
  5. Grädda på 200 grader i ca 10-15 minuter.
  6. Vänd upp på sockrat bakplåtspapper. Pensla bottenpappret med vatten och lossa försiktigt. 
  7. OBS! Gör sammanlagt fyra likadana rulltårtsbottnar.
  8. Låt bottnarna svalna helt.
 
Fyllningar:
  • Lager 1 - Marsankräm
  • Lager 2 - Jordgubbsgrädde (puréa ca 250 gram färska jordgubbar  - rör ner i vispad grädde)
  • Lager 3 - Marsankräm med färska jordgubbar
 
Topping:
  • Vispad grädde
  • Färska jordgubbar
  • Siktad kakao
  • Citronmeliss
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Carin:

Sänder en massa Grattis Kramar till dig
Hoppas du får en fin dag.
Hipp Hipp Hurraaaa💐🎈🇸🇪🎁🎂☕️

Svar: Tack snälla du! ❤️
Jessica Fransson

#2 - - Ap:

Fin blogg du har, mycket inspirerande :)