Powered by Jasper Roberts - Blog

Inkokt lax med gurka och rädisor

Hej, hej mina vänner!
 
Jag är nyss hemkommen från en dag i farten! Imorse körde jag ifrån en natts jobb med läger ute vid Kronobergs slottsruin. Igår kväll var det grillkväll med tillhörande trubadur-underhållning ute vid Hagasjön i Växjö, och vi hade tur som fick en hel dels kvällssol dessutom - en riktigt härlig sommarkväll med andra ord.
 
Förmiddagen spenderade jag tillsammans med sambon på hans jobb en stund innan vi åkte iväg och åt lunch tillsammans. Tid fanns dessutom över för en snabbvisit på Grand Samarkand och tur var väl det för jag kom därifrån med nya jeans! Min jeans-garderob var i behov av påfyllning och de jag hittade var dessutom på rea på Gina Tricot, så det var minst sagt ett fynd! Eftermiddagen fortsatte sedan med brandutbildning via jobbet där vi minsann fick rädda livet på brinnande dockor, det ni! 
 
Ja, ni hör ju själva att denna dagen har gått i ett, men det har varit en riktigt rolig dag - jag gillar ju när det är lite fart och fläskt i vardagen som ni vet vid detta laget. 
 
Imorgon är det jobbet som gäller igen. Det är ännu en intensiv arbetsvecka för min del där mycket innebär förberedelser inför midsommarfirandet på fredag. Japp, jag ska jobba mer eller mindre hela midsommarhelgen, men det betyder så klart inte att jag ska fira mindre för det! Nej, jag ska minsann fira midsommar med både sill, nypotatis och jordgubbstårta ändå! Jordgubbstårtan ska jag dessutom tillhandahålla till hela styrkan på jobbet, så mig går det ingen nöd på, och förhoppningsvis inte mina kollegor heller med andra ord.
På tal om midsommar och midsommarmat så är det ju så klart dags för dagen tips i TEMA - MIDSOMMAR här på bloggen också! Det man mest förknippar med midsommarmat är kanske just sill, men tycker man inte om sill så behöver man ju inte äta det... Det finns ju annan fisk man kan ställa på bordet! Lax är ju ett ypperligt substitut, speciellt inkokt sådan servera tillsammans med en kall dillsås som passar förträffligt gott till den där nypotatisen! 
 

Inkokt lax med gurka och rädisor


4 portioner
 
Inkokt lax:
  • 500 gram laxfilé
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 1 liter vatten
  • 1 msk salt
  • 2 lagerblad
  • ca 10 vitpepparkorn
  • 2 msk ättika
  • ca 5 dillkvistar
 
  1. Skala och skiva löken och moroten. 
  2. Koka upp vattnet tillsammans med salt, lagerblad, vitpepparkorn, ättika, morot, lök och dill. 
  3. Koka samman under lock i ca 10 minuter.
  4. Lägg lacfiléerna i en ugnssäker form.
  5. Häll den kokande lagen över fisken och låt laxen stå i lagen tills den svalnat.
 
 

Kall dillsås:
  • 2 dl gräddfil
  • 2 msk majonnäs
  • ca 2 msk hackad dill
  • 1 tsk pressad citron
  • salt
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till en sås.
  2. Smaka av med salt.
 
Servera den svala, eller kalla, fisken tillsammans med den kalla dillsåsen och gärna lite gurka, rädisor och extra dillkvistar. Ja, och så nypotatisen så klart! 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook