Powered by Jasper Roberts - Blog

Pastasallad med pesto till stekt kyckling

Hej mina vänner, och skön söndag till er alla!
 
Ja, jag hoppas verkligen att ni har en riktigt skön sommarsöndag idag! Här blir det en vända hem till svärfar där det vankas grillmiddag och bad i hans och Annas pool större delen av dagen är tanken! Vi har ju turen att ha riktig sommarvärme denna helgen, så det gäller att ta vara på den så mycket man bara kan säger jag! Min dotter var lite hängig i början på helgen, men nu är hon på gång igen och längtar efter att få spenderade dagen tillsammans med farfar och Anna, så vi ska strax bege oss av hem till dem. 
 
Innan vi packar in oss och alla våra badkläder i bilen så vill jag dock ge er ett riktigt enkelt och supergott middagstips som passar perfekt nu i sommar - kyckligen kan mna göra både inne och ute beroende på vad vädret tillåter och pastasalladen den är verkligen en storfavorit! Barnen älskar den, jag älskar den och sambon älskar den, ja, alla älskar denna pastasalladen verkligen. Dessutom toppar man hela rätten med knaperstekt bacon, och ja, vi vet ju alla att allt blir snäppet godare när bacon är med i ekvationen! 
 
Ha nu en fortsatt bra söndag mina vänner, det tänker jag ha! 
 

Pastasallad med pesto till stekt kyckling


4 portioner
 
  • ca 400 gram kycklingfilé
  • 2 paket bacon
  • ca 4 dl okokt pasta
  • 1 liten burk pesto av soltorkade tomater
  • 0,5 isbergssalladshuvud
  • ca 200 gram körsbärstomater
  • salt och svartpeppar
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. 
  2. Stek (eller grilla) kycklingfiléerna ca 4 minuter/sida så det får fin färg. Lägg dem i en ugnssäker form och kör dem på 175 grader i ugnen i ca 15 minuter (eller grilla dem genomstekta på grillen).
  3. Strimla baconet och knaperstek det.
  4. Spola pastan i kallt vatten och rör ner peston i pastan.
  5. Strimla och skölj salladen, och kvarta körsbärstomaterna..
  6. Rör ner sallad och tomater i pastan och smaka av med salt och svartpeppar.
  7. Skriva upp kycklingen.
 
Servera kycklingen tillsammans med pastasalladen och toppa med det knaperstekta baconet. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook