Powered by Jasper Roberts - Blog

Indisk marinerad kyckling

Regnet det bara öser ner... 
 
Ja, vad ska man säga? Det har minst sagt varit en tråkig, och mer eller mindre obefintlig vår ännu så länge. Kallt och ruggit den mesta tiden, och idag fullkomligt öser det ner utanför fönstret! Tråkigt och oinspirerande. Jag hoppas verkligen solen hittar hit snart, gärna redan till helgen då vi ska iväg... Håll tummarna.
 
Ösregn ja, inte direkt kompatiblet med grillning va? Nej, inte särskilt, vilket känns lite så där med tanke på att det är personalfest ikväll och planen är att vi då ska grilla! Ja, grilla lär vi ju göra oavsett, men det kommer ju definitivt förtäras inomhus om man säger så... Det kommer så klart bli jättegott ändå, men nog hade jag föredragit att kunna sitta ute och äta, det ska vi ju inte sticka under stol med.
Nu ska jag dock genast sluta vara negativ, för jag ser fram emot kvällen, och det ska bli riktigt roligt! Träffas med alla kollegor utanför arbetsplatsen gör man inte jätteofta, och det är ju första gången nu för mig med denna nya arbetsgruppen så därför ska det bli extra kul! Jag har dessutom lovat att stå för kvällens efterrätt! Jag stod hela förmiddagen igår med choklad upp till armbågarna, men till slut fick jag till en dessert som jag hoppas kommer uppskattas. Vill ni se vad det är? Kika in på Instagram (@vardagsmatalajess) under kvällen för en liten tjuvkik!
 
Till middag ikväll blir det alltså grillat, så därför tänkte jag passa på att ge er ett litet grilltips dagen till ära. Ja, för även om det kanske inte är grillväder just idag, så hoppas vi väl att det blir sommar någon gång...?
Det enklaste sättet att variera grillmiddagarna på sommaren är ju med marinaderna, med glazerna, med rubsen och med grilloljorna. Allt för att köttet inte ska smaka likadant varje gång man grillar förstås! Min favorit-smaksättare när det kommer till grillmat är marinad - det blir saftigt, gott och smakrikt! MUMS! Det enklaste sättet att använda marinaden? Stoppa ner köttet, eller som i detta fallet kycklingen i en behändig Zipper-påse från Toppits som jag just nu får prova gratis via Buzzador, rör ihop glazen och häll den över kyckligen. Sen är det bara att stänga påsen och blanda runt. Allt kött blir jämnt smaksatt, enkelt och smidigt, utan en massa kladd. Perfekt om ni frågar mig! 
 

Indisk marinerad kyckling


4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 1,5 dl olivolja
  • 4 tsk spiskummin
  • 1 msk timjan
  • 1 tsk oregano
  • 4 tsk paprikapulver
  • salt och svartpeppar 
 

  1. Blanda samman spiskummin, timjan, oregano, paprikapulver, salt och peppar.
  2. Häll över oljan och blanda till en marinad.
  3. Lägg kycklingen i en zipper-påse och häll över marinaden. Rör runt så all kyckling täcks av marinad.
  4. Låt stå och dra en stund, gärna en timme. 
  5. Lägg kycklingen på grillen, ca 10-15 minuter/sida, eller kör den i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter, tills kycklingen är genomstekt.
 
Servera exemeplvis med hemmagjorda klyftpotatis, en god sallad och kall sås!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook