Powered by Jasper Roberts - Blog

Färskostfyllda champinjoner

Hej och godmorg...
 
...nja, ok, det är inte så mycket morgon som förmiddag, jag vet. Jag har dock ganska nyligen vaknat, så för mig är det i alla fall morgon! Ja, ni vet ju alla vid detta laget hur mycket jag älskar mina sovmornar, speciellt efter en sen arbetsdag som den jag hade igår. Underbart skönt att få sova läge på morgonen/dagen verkligen.
 
Idag är tanken att jag och barnen ska sätta oss i bilen och köra till Öland där vi ska häsa på Maria och hennes pojkar som semestrar i Färjestaden just nu. Vi hoppas att vädret håller sig på sin allra bästa sida eftersom vi packar ner badkläder och barnen verkligen längtar efter att få bada. Jag? Jag längtar mest efter att snacka skit med Maria och kanske njuta av en kopp kaffe eller två i solen medan barnen plaskar i vattnet framför mig
Jag älskar att bada, men jag är en sådan där människa som alla gånger föredrar en pool framför en sjö eller ett hav. Jag har alltid haft svårt för det faktum att jag inte kan se mina fötter, eller för det salta vattnet tyvärr. Får jag dock bara sjunka ner i en pool? Ja, då kan jag bada hela dagen lång, utan problem!
 
Nåväl, nog om det... Igår pratade jag ju om grilltillbehör, så varför inte fortsätta på samma bana idag? Jo, jag menar väl det! Igår tipsade jag om Hasselbackspotatis, som är mitt absoluta favoritsätt att tillaga potatis på, och tycker att det är det perfekta tillbehöret till den grillade kött- eller kycklingbiten.
Resten av tallriken då? Vad pratar jag om nu? Jo, men grönsakerna förstås! När det kommer till grillat så är grönsakerna ett måste att lägga på grillen de med! Får jag välja fritt så väljer jag allra helst grillade majskolvar och grillad sparris till min grilltallrik, utan att tveka. Plus champinjoner, jag älskar champinjoner, och inte blir de mindre goda om man fyller dem med en riktigt god färskost innan man lägger dem på gallret. Åh, mina vänner, jag lovar er att detta kommer bli sommarens måste för er också, så snälla prova vetja! 

 

Färskostfyllda champinjoner


4 portioner
 
  • 4 STORA champinjoner (eller 8 små)
  • 8 msk färskost med vitlök och örter
  • olja
  • salt och pepper
 
  1. Rensa champinjonerna och plocka bort stammen.
  2. Fyll dem med färskosten - ca 2 msk/champinjon om de är stora (1 msk om de är små)
  3. Krydda med lite salt och peppar.
  4. Pensla "hatten" med lite olja så de inte fastnar på gallret.
  5. Lägg chaminjonerna på grillgallret och grilla tills de blivit genomvarma och fått fin färg. 
 
 
 
 
#1 - - Angela:

Prova linda en skiva bacon runt champinjonen så du förseglar osten. Grilla sedan runt om. Mmmmm :)

Svar: Tack för tipset. :-)
Jessica Fransson