Powered by Jasper Roberts - Blog

Tonfiskgratäng med bearnaise och ris

Hej hej!
 
Torsdag eftermiddag och det innebär att det är fredag imorgon, och det i sin tur innebär att det snart är helg mina vänner, vilken underbar känsla det är! Just av den anledningen älskar jag faktiskt torsdagar måste jag säga. Det kanske inte är min favorit-dag av veckans sju, men den ligger ändå i topp faktiskt. Måndagar och tisdagar är nog i bottenskiktet om man säger så... Vilken är din favorit-dag?
 
Vad ska vi då hitta på en torsdag som denna? Tja... För mig blir det ännu en lugn kväll och det enda måstet som jag har på min torsdagsagenda är middagsmat, fast så mycket "måste" är det ju trots allt inte ändå när man tycker det är roligt att laga mat. Det är ju dock inte alla som tycker det är lika kul som jag, och helst vill att maten ska laga sig själv. Ja, sådan mat finns det ju inte (om man inte räknar mico-mat eller färdig-mat), men det finns ju en hel del sätt att fixa en riktigt snabbmiddag ändå! Prova exempelvis denna busnekla tonfiskgratängen: en allt-i-ett-rätt där den enkla ingredienslistan och ugnsstillagningen (läs: sköter sig själv) faktiskt gör detta så nära till en självtillagnings-rätt man kan komma utan att micra eller beställa hema. Enjoy!
 

Tonfiskgratäng med bearnaise och ris 


4-6 portioner
 
  • 3 dl okokt ris
  • 3 burkar tonfisk i vatten
  • 2 påsar bearnaisesåspulver
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2,5 dl vatten
 

  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Blanda samman matlagningsgrädde, vatten och bearnaisepulver. Koka upp och låt puttra några minuter, så såsen tjocknar.
  3. Lägg det kokta riset i botten av en ugnssäker form.
  4. Fördela ut tonfiken ovanpå riset och avsluta sedan med att bre ut barnaisesåsen över tonfisken.
  5. Gratinera på 225 grader i ca 15-20 minuter, till gratängen fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad eller lite färska grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook