Powered by Jasper Roberts - Blog

Jordgubbsmousse

God eftermiddag alla fina läsare!
 
Ja, jag överlevde min första natt på nya jobbet, och dessutom utan någon större katastof! Hahaha, nej då, det har gått bra, men visst var jag lite nervös, det ska jag medge. Fast det är ju ganska naturligt. Jag har jobbat mycket nätter innan, men det är ju alltid annorlunda när man kommer till ett nytt ställe med nya rutiner. Det gick dock som sagt bra!
 
Nu har jag precis kommit hem från stan med min dotter. Hon har varit på BVC för sitt 4-års besök idag och det gick alldeles galant! Hon är alltid lite reseverad när hon är bland folk hon inte känner, men när mamma också gjorde alla "övningarna" bredvvid henne så gick det bra att gå med på det sköterskan ville att hon skulle göra.
Mina barn har helt plötsligt blivit så stora... Jag tycker inte det är länge sedan jag var med dem på BVC en gång i månaden för att väga och mäta dem som bebisar, men det är ju några år sedan nu. Min son fyllde 6 förra veckan och nu på lördag, om bara några dagar, fyller min lilla tjej hela 4 år gammal. Galet!
Imorgon ska de fira min lilla tjej på förskolan, och eftersom storebror bjöd på tårta när han firades så vill så klart lillasyster inte vara sämre! Ikväll ska jag baka tårta, igen, med andra ord! Lilla tjejen har beställt en rosa tårta - föga förvånande - så jag tänkte att jag skulle spackla och spritsa den i jordgubbsmousse.
 
Jordgubbsmousse måste ju faktiskt vara desserternas dessert när det kommer till rosa, fluffigt och hjärtligt! Med andra ord den perfekta desserten till tre-rätters middagen på lördag när det är Alla Hjärtans Dag! Det är helt enkelt den perfekta avslutningen på vilken kärleksfull middag som helst, och jag lovar att med denna som sista rätt kommer ingen gå besviken från bordet! 
 

Jordgubbsmousse


4 portioner 
  • 200 gram jordgubbar
  • 0,75 dl socker
  • 4 gelantinblad
  • 2,5 dl vispgrädde      



  1. Lägg gelnatinet i blöt i ca 5 minuter.
  2. Koka samman jordgubbarna och sockret. Låt puttra på svag värme i ca 3 mimnuter.
  3. Mixa jordgubbarna till en slät puré med en stavmixer.
  4. Rör ner gelantinet i den varma jordgubbspurén så det smälter.
  5. Ställ purén i kylen och låt den svalna nästan helt.
  6. Vispa grädden och vänd ner jordgubbspurén i grädden.
  7. Ställ kallt i ca 2 timmar, tills moussen stelnat.
 
Tips! Moussen går lika bra att göra på färska eller frysta jordgubbar, och kan med fördel förberedas dagen innan den ska serveras. 
 


Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Linn:

så gott och passar utmärkt till lördagen!

Svar: Ja visst gör det! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Elina:

Sweet!

#3 - - Evelina:

Fy vad mumsigt det ser ut att vara!! Funderar på om jag ska göra det på alla hjärtansdag :'D

Svar: Tack så mycket! Det tycker jag absolut att du ska! :-D
Jessica Fransson