Powered by Jasper Roberts - Blog

Fisksoppa med saffran

Torsdag morgon, och soppdag i antågande!
 
Ja, torsdagar är ju soppdagar, eller hur!? Jo, det tycker jag nog faktiskt att det kan vara... Soppa är ju nämligen förbaskat gott även om vi nog äter det alldeles för sällan här hemma om jag ska vara ärlig. Varför vet jag egentligen inte? Både jag, sambon och båda barnen älskar soppa och de små sörplar gärna i sig både en och två portioner vardera när den väl står på bordet, så egentligen borde vi kanske äta det oftare! I alla fall en dag i veckan tycker jag gott att man kan äta soppa.
 
Äter ni soppa ofta?
 
Soppa kan faktiskt vara riktigt god bjudmat också! Då menar jag för övrigt inte bara som förrätt, utan faktiskt som huvudrätt. En lite matigare soppa fylld med läckerheter kan vara en ypperlig huvudrätt! Är den dessutom gyllengul som denna, ja, det är bara grädden på moset liksom!
Denna läckra fisksoppan med saffran i är ett familjerecept som jag tjatat mig till. Det är min svärfars sambo Anna som står för detta receptet och det är en riktigt god soppa ska ni bara veta! Den innehåller hela havets läckerheten och är to die for när det kommer till sopp-kategorin. Den är helt enkelt lika god som den är gyllene och ett absolut måste om man tycker om saffran. 
 

Fisksoppa med saffran


4 portioner
 
  • 400 gram torskfilé
  • 300 gram laxfilé
  • 0,5 gul lök
  • ca 20 cm purjolök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2,5 tsk tomatpuré
  • 1,5 tsk salt
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk basilika
  • 2,5 dl vitt vin
  • 2 fiskbuljongtärningar
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 2 dl vatten
  • 0,5 gram saffran, 1 paket
  • 300 gram räkor
  • 150 gram musslor
 
 
  1. Skölj och strimla purjolöken och hacka löken.
  2. Fräs löken i en stor kastrull någon minut, tills den blir glansig.
  3. Rör ner tomatpurén och smaksätt med pressad vitlök, timjan, basilika och salt.
  4. Häll över vinet  och smula ner buljongtärningarna. Koka upp och låt puttra sakta i några minuter.
  5. Rör ner grädde, creme fracihe, vatten och saffran. Koka upp igen och låt sjuda samman i några minuter.
  6. Skär fisken i tärningar och lägg ner i soppan. Koka ytterligare i 5-7 minuter (beroende på hur stora fisktärningarna är).
  7. Tillsätt räkorna och musslorna och låt dem bara precis bli varma.
  8. Smaka av soppan med salt.
 
Servera gärna tillsammans med vitlöksbröd.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook