Powered by Jasper Roberts - Blog

Kalkon- och ostomelett

Godmorgon!!

Uppe med tuppen (nåja), och inte ett dugg pigg... Det trots att jag slocknade i soffan igår vid halv åtta och sovit sen dess! Ja, förutom några minuter när jag vaknade och förflyttade mig in till sängen. Vad hände liksom? Jag som alltid är kvällspigg var helt slut verkligen! Kanske är spänningarna från att börja nytt jobb som börjar släppa nu när jag kommit in i det lite mer...? Dessutom hade jag alldeles för lågt järnvärde på min sista kontroll hos kirurgen i januari. Nej, det är nog inte så konstigt att jag är trött trots allt. 

Hursomhelst så är jag uppe i alla fall och har en heldag på jobbet framför mig idag. Matlådorna är fixade och nerpackade i väskan... Det där med matlådor är nytt för mig, på mitt gamla jobb bjöds vi på mat varje dag, men inte på detta. Så, nu krävs det lite extra planering, och matlagning. Tur jag älskat att laga mat! 
Något som är väldigt enkelt att tillaga och smidigt att packa ner i lunchlådan är en riktigt god ugnsomelett! Den räcker dessutom till mer än en matlåda, eller utflyktsportion, och man kan ju smaksätta med precis vad som helst egentligen! Denna omeletten har jag "fyllt" med kalkon och ost, och smaksatt den med min favoritört: basilika. Den passar perfekt in i veckans LCHF-tema och är ju dessutom väldigt proteinrik. Servera med en smakrik sallad och lunchen, middagen eller matlådan är, så att säga, biff! 
 

Kalkon- och ostomelett


4 portioner
 
  • 6 ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • ca 2-3 dl riven ost
  • 1 kruka basilika
  • ca 200 gram påläggskalkon
  • salt
 
  1. Vispa samman äggen med grädden och lite salt.
  2. Rör ner den rivna osten.
  3. Häll smeten i en smord ugnssäker form.
  4. Finhacka kalkonen och basilika och strö ut över omelettsmeten i formen.
  5. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter, tills omeletten stannat och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med exempelvis ruccola.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook