Powered by Jasper Roberts - Blog

Gremolata- och parmesanfylld färsrulle

Hej igen! 
 
Hoppas ni alla har en skön lördag än så länge? Själv har jag precis kommit in från kylan... Jag har varit och lämnat min son hos hans lilla bästis, de ville leka idag. Så nu får lillasyster ha mamma för sig själv hela eftermiddagen. Så, jag tänkte att jag skulle ta med mig lilla tjejen in till Grand Samarkand (ja, idag igen). Vi ska leta efter en födelsedagspresent till hennes gammelmorfar, min morfar, som fyller år imorgon och som vi ska åka och hälsa på imorgon eftermiddag. Det är alltid svårt att köpa presenter till mina morföräldrar, för det finns liksom inget de egentligen behöver, men vi ska nog kunna hitta på något bra ändå. Sen blir det nog lite shopping också när vi ändå håller på, kan väl passa på att skämma bort min lilla tjej lite extra när det är mamma-Hayley-dag
 
Hur ska ni spendera er lördag? 
 
Planera något gott till kvällens middag? Ja, självklart! Jag har ett supertips till er! Får jag lov att föreslå en färsrulle till lördagsmiddag!? En färsrulle fylld med en riktigt härlig gremolata som ger hela rullen en fyllig smak av vitlök, citron och persilja! Inte nog med att det är gott, det är dessutom riktigt snyggt att lägga upp på tallriken! Så, passa på att bjud hem lite middagsgäster vetja! 
 

Gremolata- och parmesanfylld färsrulle


4 portioner
 
  • 500 gram blandfärs
  • 0,5 dl ströbröd
  • 1 ägg
  • 0,5 dl vatten
  • ca 1,5 stjälk persilja
  • 2 vitlöksklyftor
  • Citronskal från 1 citron
  • ca 40 gram parmesanost
  • 2 msk olivolja
  • salt och peppar
 

  1. Blanda samman färsen med ströbröd, ägg och vatten. Krydda med salt och svartpeppar.
  2. Tryck ut färsen på ett bakplåtspapper till en stor, ganska tunn kaka.
  3. Hacka persilja och vitlöken och blanda med rivet citronskal, riven parmesanost och olivolja till en gremolatapasta.
  4. Bred ut gremolatan i en lång rand på färsens ena långsida och rulla sedan ihop som en rulltårta.
  5. Pensla rullen med ytterligare lite olivolja och baka sedan i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter.
 
Servera gärna tillsammans med pesopasta och strö över lite extra parmesan vid servering. 
 
Pestopasta: blanda samman nykokt pasta med ca 90 gram Pesto Genovese (eller annan sort, efter smak) och krydda med salt och svartpeppar. Enkelt och supergott! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - tommy:

spännande mat =)