Powered by Jasper Roberts - Blog

Filé- och svampgryta

Morrn, morrn!
 
Idag var vi uppe lite tidigare än vi normalt är en söndagsmorgon, i alla fall jag och min son. Idag är det nämligen uppstart för hans "Mulle"-grupp igen och han är väldigt förväntansfull! Han och hans lilla bästis går tillsammans, och han har frågat hela vintern om det inte börjar snart igen. Idag startar de upp med ett Vasalopp... Eller ja, de skulle haft ett barnvasa, men eftersom all snö regnat bort (jippi säger jag!) så blir det lite spring och promenerande i skogen nere vid sjön istället. De kommer säkert få jätteroligt oavsett, och det är bara bra att de får komma iväg och springa av sig lite! I eftermiddag sen ska Elliot få en annan liten kompis på besök. Det blir med andra ord ännu mer lek och bus!
 
Jag och min dotter ska köra ner till min hemort där vi ska gå på lite kalas. Min morfar fyller år och det vill vi så klart fira. Eftersom Elliot redan hade fullt upp, och hellre ville stanna hemma och leka med sina kompisar så delar vi på oss idag helt enkelt. Min dotter ser fram emot egentid med sin mamma sin mormor och att få gå på kalas. Hon har själv valt ut ett födelsedagskort till sin gammelmorfar som han ska få idag, det är med en Elefant på som gör circuskonster - hon är jättestolt över sitt val. Sötnosen min!
 
Vi har, som ni förstår, med andra ord en fullspäckad söndag framför oss. Vad ska ni hitta på idag?
 
Bjuda på lite god söndagsmiddag? Ja, men självklart! Gör en gryta idag vet - kött hör nästan söndagar till tycker jag! Här kommer förslag på en riktigt krämig gryta på fläskfilé med smak av både Karl-Johan svamp och champinjoner. Tillsammans med lite ris så har du en alldels förträfflig söndagsmiddag på tallriken! 
 

Filé- och svampgryta


4 portioner
 
  • 500 gram fläskfilé
  • 1 burk Milda Cuisine Karl-Johan svamp
  • 1,5 dl matlagningsgrädde
  • 2,5 dl mjölk
  • 2 morötter
  • 1 gul lök
  • 200 gram champinjoner
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • salt och vitpeppar
 
  1. Skala och finhacka löken. Skala morötterna och slanta dem. Skiva svampen.
  2. Skär köttet i bitar och krydda det med salt och vitpeppar.
  3. Bryn löken glansig och vänd sedan ner champinjoner och morötter som får steka med några minuter.
  4. Tillsätt köttet och bryn tills det får fin färg.
  5. Rör ner Milda Cuisine, matlagningsgräden och mjölken. Smula ner buljongtärningarna.
  6. Koka upp och låt puttra samman på medelvärme i ca 15 minuter.
  7. Red eventuellt av till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
 
Servera exempelvis tillsammans med ris och färska grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Fidan & Divine:

Fin blogg du har!
Klicka gärna hos oss♥
http://twiiniiz.blogg.se/