Powered by Jasper Roberts - Blog

Ädelostbiffar och krämig broccolisallad

Välkommen LCHF-veckan!
 
Ja, ni läste rätt! Jag tänkte att vi skulle köra ännu ett litet tema på bloggen, LCHF-tema, men temastart idag!! Vaje dag under en veckas tid kommer det dyka upp ett nytt LCHF-recept här på bloggen, fram till nästa måndag.
LCHF är ju väldigt populärt, och har varit så de senaste åren och jag tänkte att det kunde vara roligt att testa. Nu äter jag inte LCHF egentligen, men eftersom jag tycker det är roligt att testa nya saker inom matvärlden hela tiden så tänkte jag, why not! För att komma igång och få lite inspiration passade jag på att testa en LCHF-kasse från Veckans Middag, och recepten som dyker upp under veckan kommer alltså därifrån. 
 
Temat till ära har jag även skapat en helt ny kategori: LCHF-kategori! På så vis blir det lättare för er som äter LCHF att hitta de recept som passar er, en kategori där de kan samlas för enkelhetens skull! Äter ni inte LCHF så rekommenderar jag så klart att testa maten i alla fall - man kan ju alltis servera kolhydrater till maten i vanlig ordning. Dessutom så väljer man ju så klart själv vilken fettprocent på ingredienserna man vill använda om man inte vill ha ett High Fat-alternativ.
 
Jag tänkte inleda temat med riktigt goda biffar som får smak av ädelost - precis så mycket, eller lite, smak av ädelosten man vill beroende på hur mycket man har i. En riktigt enkel och god middag som serveras tillsammans med en krämig broccolisallad. Jag lovar att ingen går ifrån bordet hungrig efter denna middagen!
 

Ädelostbiffar med krämig broccolisallad


4 portioner
 
Ädelostbiffar:
  • 500 gram blandfärs
  • 50-100 gram ädelost 
  • 0,5 dl majonnäs
  • 0,5 tsk paprikapulver
  • salt och svartpeppar
 
  1. Smula ner ädelosten (mängd efter smak) och blanda samman med färs, majonnäs, paprikapulver, salt och peppar.
  2. Forma till biffar och stek dem i smör, ca 5 minuter per sida, tills de är genomstekta.
 
Krämig broccolisallad:
  • 1 broccoli
  • 0,5 rödlök
  • 2 msk olivolja
  • 0,5 dl majonnäs
  • 0,5 msk vitvinsvinäger
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skär broccolin i buketter och koka dem i lättsaltat vatten i ca 3 minuter.
  2. Skölj av broccolin i kallt vatten och lägg i en skål tillsammans med strimlad rödlök.
  3. Blanda samman majonnäs, olja och vinäger. Smaka av med salt och peppar.
  4. Rör ner majonnäsblandningen i broccolin och rödlöken.
 
Servera ädelostbiffarna tillsammans med broccolisalladen. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - tommy:

ser gott ut