Powered by Jasper Roberts - Blog

Pepparkaksgrottor med lingonsylt

Välkommen December!
 
Ja, redan första december, och med andra ord bara lite drygt tre veckor kvar till jul... Jag har sagt det förr, men jag säger det igen - var tar tiden vägen? Jag tycker fortfarande nästan att det känns som att det var sommar igår, denna hösten har gått helt galet snabbt verkligen! Tid är ju dock väldigt lite man kan göra åt, så det är bara att skaka på huvudet och lite gilla läget. Så, hur går det med julförberedelserna? Är klapparna inköpta, eller har ni fullt upp med önskelistor och paketinslagning, eller har ni kanske inte ens kommit igång med shoppingen än? Jag kan ärligt säga att jag är ute i god tid denna gången... De flesta av julklapparna är redan inköpa sen någon månad eller mer tillbaka, så jag känner mig lugn som en filbunke. Visserligen är jag inte helt klar, det finns en del kvar på inköpslistan, men jag vet i alla fall vad jag ska köpa, och det är ju nästan halva jobbet!
 
Det närmar sig som sagt jul nu med stormsteg verkligen, och med det i åtanke så tänkte jag köra igång ett nytt tema på bloggen idag! Jag vet ju att ni tycker om teman, och ofta efterfrågar dem, och nu är det ju dessutom ett tag sen sist, så det är hög tid nu igen tycker jag! 
Så, vad kan tänkas passa vid denna årstiden då kan man undra. Få saker förknippas kanke med jul lika mycket som... Pepparkakan! Ja! Älskade pepparkakan som är ett måste i alla (?) svenska hushåll vid denna årstiden. Barnen bakar och dekorerar dem och de vuxna äter dem till glöggen eller med en bit mögelost till. Ja, den är helt enkelt en given december-favorit för de allra flesta! 
Veckas tema är därmed given: TEMA: PEPPARKAKA förstås! Kombinationen kanel, ingefära och nejlika är väldigt svårslagen och passar i de flesta bakverk faktiskt! Ja, för man kan ju faktiskt baka andra bakverk med pepparkakssmak än just klassiska, spröda pepparkakor. Ta dessa pepparkaksgrottorna till exempel - klassiska hallongrottor som med några mått kryddor och en annan sylt snabbt förvandlas till julfavoriter! 
 

Pepparkaksgrottor med lingonsylt 


ca 20 stycken
 
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk kanel
  • 1,5 tsk nejlika
  • 1,5 tsk ingefära
  • 220 gram smör
  • ca 1 dl lingonsylt
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna (utom sylten) till en smulig deg i en matberedare.
  2. Häll upp degen på bakbord och arbeta ihop den till en fast mördeg. 
  3. Dela upp degen i ca 20 stycken bitar. Rulla till bollar.
  4. Lägg bollarna i muffinsformar på en ugnsplåt och gör en fördjupning i varje kaka med fingret. 
  5. Klicka i lingonsylt i fördjupningarna.
  6. Grädda kakorna på 200 grader i ca 10 minuter.
 
Sedan är det bara att låta dem svalna och njuta!
 
Tips!
Vill man ha kakorna spröda så är det bästa att låta dem kallna på galler. Själv tycker jag bäst om när de är lite mindre spröda, och låter dem därför svalna på köksbänken under bakduk. Smaksak! 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook