Powered by Jasper Roberts - Blog

Sesambullar

Hej och trevlig söndag till er alla!
 
Hoppas ni haft en bra helg så här långt? Här i Småland lyser solen från klarblå himmel och vi njuter i fulla drag kan jag lova! Äntligen fick vi lite sommar i alla fall, och det är jag ack så tacksam för! Gårdagen spenderade jag och min son på utflykt till Växjö där vi hade en mamma-Elliot-dag och det var så mysigt! Han är så klok och har så många funderingar min spralliga lilla 6-åring! På eftermiddagen åkte vi bort till Hyllsjön en bit hemifrån och njöt av glass vid vattnet. Barnen spelade pajas och dansade på ängen och tävlade om vem som kunde kasta flest kottar allra längst. 
Idag ska vi alldeles strax köra till Strandbjörket där vi tänkte spendera några timmar på lekplatsen och äta våfflor på Cafiket till mellanmål. Våra goda vänner ska möta oss där och spendera eftermiddagen i solen tillsammans med oss och jag längtar! Ja, just nu när solen äntligen är framme så känns allt så där idylliskt i min bok - det är just detta som är det bästa med hela året: solen, sommaren och lediga dagar med nära och kära!
 
Vad hittar ni själva på en söndag som denna? 
 
Har de blivit någon kräftskiva än iår kanske? Vi har redan haft en faktiskt, här hemma och det kommer bli minst två till innan månaden är slut vad jag vet idag och ni kan tro att jag är glad för det! Jag älskar nämligen kräftor! Så, eftersom det är just kräftsäsong just nu så tänkte jag fortsätta tipsa om vad man kan ha på den där kräftskivan! Kräftor och räkor är ju givet, och något som är lika givet är ett gott bröd att ha till! Hembakat är så klart allra godast, vare sig det är till frukost, mellanmål eller kräftskivan, och därför ska ni få tips på ett gäng underbart goda och saftiga bullar med lite nötig smak som gör sig ypperligt bra till just kräftorna - sesambullar! Lägg ner några extra minuter på att rulla bullarna och du får såväl vackra som goda bröd att ställa fram när gästerna kommer! 
 

Sesambullar


ca 24 bullar
 
  • 1 påse torrjäst (motsvarande 25 gram) 
  • 50 gram smör
  • 5 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 msk flytande honung
  • 6 dl ljust lantbrödsmjöl
  • 8 dl vetemjöl
 
Fyllning:
  • 100 gram rumsvarmt smör
  • ca 1 dl sesamfrön
 
Pensling:
  • 1 ägg
  • sesamfrön
 
  1. Smält smöret i en kastrull och häll sedan över vattnet. Värm vätskan till 40 grader.
  2. Blanda samman lantmjölet, 7 dl av vetemjölet (spara resten till utbakningen), salt, torrjäst och honung i en stor bunke.
  3. Häll över vätskan och arbeta samman väl till en smidig deg, gärna med hjälp av köksassistent. 
  4. Täck degen med platsfolie och låt jäsa till dubbel storlek - ca 1 timme. 
  5. Ta upp degen på mjölat bord och knåda den lätt.
  6. Dela degen i två lika stora delar och dela ut varje bit till en rektangulär platta - ca 0,5 cm tjock.
  7. Bred på rumsvarmt smör och strö över sesamfröna.
  8. Rulla ihop plattan från långsidan och skär sedan varje rulle i ca 12 lika stora bitar.
  9. Lägg bullarna med snittsidan upp på bakplåtspappersklädda ugnsplåtar.
  10. Täck med en handduk och låt jäsa i ca 30 minuter.
  11. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över ytterligare sesamfrön. 
  12. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.
 
Tips!
Vill man inte göra sig besväret med att kavla och rulla bullarna så går det lika bra att göra vanliga frallor som som man sedan penslar och strör frön över. De blir dock mycket festligare att duka fram på bordet om man tar sig den extra tiden att rulla dem. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess