Powered by Jasper Roberts - Blog

Kräftor

Godmorgon allesammans!
 
Hoppas ni fått en bra start på dagen, och veckan? Själv har jag precis kommit hem från en natt på jobbet och tänkte att jag skulle krypa ner under mitt täcke om bara en liten stund. Först ville jag dock kika in här och önska er en trevlig tisdag, och dessutom ge er ett litet middagstips så klart! Ja, fast det är klart att dagens lilla tips kanske inte är så mycket middagstips som festtips egentligen! Jag sitter här och tänker på kräftor nämligen, och färska kräftor är ju i allra högsta grad mer festmat än vardagsmat! 
Det är ju augusti och med andra ord är kräftor i högsäsong i Sverige just nu, och jag hoppas att ni alla får njuta av minst en kräftskiva denna månaden! För kräftor är ju bara så innerligt gott! Själv har jag redan avverkat en kräftskiva än så länge, och minst två till är inbokade i almanackan innan denna månaden är slut, så jag har det att se fram emot! Vilket jag lovar er att jag verkligen gör!
 
Kräftor finns ju väldigt lättillgängligt i affären, både svenska och utländska, och tur är väl det för dem som inte har tillgång till egenfiskade färska svenska kräftor. Jag kan dock tycka att de ibland har lite tråkig smak, och vill som vanligt gärna sätta min egna lilla stämpel på dem - ni vet, så man får det där lilla extra över det hela. 
 

Kräftlag


  • 1 kg kokta kräftor
  • 2 liter vatten
  • 0,75 dl salt
  • 3 sockerbitar
  • 1 dl mörkt öl
  • ca 15 dillkronor
 
  1. Rör samman alla ingredienserna till lagen i en stor gryta.
  2. Koka upp och låt sjuda samman i ca 15 minuter.
  3. Låt lagen kallna helt.
  4. Häll av lagen från de kokta kräftorna och häll över den egna lagen.
  5. låt kräftorna stå och dra i lagen i minst 2-3 timmar, men gärna över natten.
 
Häll av lagen och servera kräftorna tillsammans med goda tillbehör på kräftskivan!  
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook