Powered by Jasper Roberts - Blog

Barnens köttfärssås

Godkväll min vänner...
 
Nu har lugnet lagt sig i huset och jag sitter nu bänkad framför datorn. Barnen sover sött i sina sängar, och pappan i familjen är iväg igen, så jag och hundarna huserar själva här ikväll, och det är som sagt lugnt och skönt. 
 
Gårdagen spenderade jag i Malmö på utbildning, och det blev bokstavligen en heldag. Jag åkte hemifrån innan alla andra hade vaknat och kom inte hem förrän närmare nio-tiden igår kväll. Utbildningen var inte så lång, men det där med tågtider är ju en historia för sig. Tåget hem gick inte förrän två och en halv timme efter utbildningen var slut, och sen tar det några timmar hem också... Eller ja, jag ska säga att tåget skulle gått två och en halv timme efter utbildningen var slut. På grund av de ökande gränskontrollerna så var alla, och då menar jag alla, tåg från Danmark försenade, så det dröjde ännu lite längre tid innan mitt tåg faktiskt gick. Så, jag passade på att njuta av en latte på Starbucks under tiden, en Gingerbread Latte närmare bestämt - to die for mina vänner, to die for! Om det är något jag saknar här i Växjö, och alltid saknat, så är det ett Starbucks!! Kan ingen öppna ett? Jag lovar att hänga där sju dagar i veckan i så fall. Ok?
 
Nåväl, idag var det upp och hoppa och köra till jobbet igen. Lugn och skön dag på jobbet tacksamt nog, men efteråt körde jag och barnen raka vägen till Samarkand för lite skoshopping. MIn dotter har inga vinterskor än, eller ja, hon hade inga, nu har hon! Vi hittade nämligen skor, och även lite annat smått och gott. 
Innan vi körde hem bestämde vi oss för att det fick bli en utemiddag idag och bagav oss till Grilleriet BBQ & Grill i Växjö. Jag förtärde en älgfärsburgare med cheddar, smörstekta kantareller och ostkräm, samt sötpotatis pommes. Alltså, allvarligt mina vänner - jag dog och hamnade i hamburgerhimlen! Jag skojar inte när jag säger att det var den allra godaste burgaren jag ätit i mitt liv!! Barnen var med och de åt inte samma burgare som jag, men jag kan säga att sonen länsade sin cheeseburgertallrik och dottern åt upp vartenda kycklingvinge hon fick in på sin tallrik. Så, om ni någonsin är i Växjö, så måste ni gå och äta på Grilleriet! Ni helt enkelt bara måste! Lova mig nu det!
 
På tal om "barnmat" annars så är ju kanske köttfärssås bland det mest populära när det kommer till mat som barn älskar och gärna äter mycket av, eller vad säger ni? Jo, här hemma är det så i alla fall, och just köttfärssås kommer ofta på förslag när barnen ska bestämma middagen. Helst ska den vara utan några krusiduller, eller "konstiga" ingredienser (i alla fall som de ser). Detta är deras favorit: krämig och smakrik.
 

Barnens köttfärssås


4 portioner
 
  • 500 gram blandfärs
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 200 gram cream cheese
  • 0,5 dl ketchup
  • 400 gram krossade tomater
  • ca 1 msk lökpulver
  • ca 1 msk paprikapulver
  • Salt och svartpeppar 
 
  1. Skala och finhacka löken.
  2. Fräs löken tills den blir glansig och smula då ner köttfärsen.
  3. Bryn köttfärsen tills den är grynig.
  4. Rör ner tomatpuré, cream cheese och ketchup.
  5. Krydda med lökpulver och paprikapulver, och smula ner buljongtärningarna.
  6. Tillsätt de krossade tomaterna och låt koka upp.
  7. Låt puttra samman i ca 10-15 minuter.
  8. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
Servera till nykokt pasta, och för den där härliga dosen krispiga grönsaker - en slev pico de gallo till! 
  

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook