Powered by Jasper Roberts - Blog

Amerikanska pannkakor med parmaskinka och brie

Hej allesammans, hoppas ni fått en bra start på helgen?
 
Själv kom jag inte allför länge sedan hem från en natt på jobbet... Ja, jag vet att jag sa igår att jag var ledig denna helgen, och det var jag med egentligen, men ibland blir det minst sagt inte som man tänkt sig! Nåja, det har gått bra på jobbet i alla fall så inget mer med det, jag får vara ledig en annan gång istället och det är ju inte alls fy skam.
 
Vad händer annars en lördag som denna då?
 
Min lilla familj ska iväg ikväll. Vi är hembjudna på middag hos en vän och arbetskollega till min sambo, så det ska bli spännande att hälsa på dem. Speciellt spännande blir det så klart att se vad de bjuder på för gott - matnörd som jag är! Jag vet att det ska bli tre-rätters, men jag har inte den blekaste aning om vad det blir, så det ser jag fram emot! Vad ska ni själva hitta på idag/ikväll?
 
Om inget annat så är det ju hög tid för lunch alldeles just nu! Vad blir det idag? Står ni kanske just nu i valekt och kvalet så att säga? Ja, men då vill jag tipsa om amerikanska pannkakor, som är en av mina egna personliga favoriter i frukost-brunch-lunch-kategorin! Jag verkligen älskar amerikanska pannkakor, och det gör resten av min familj också. Det bästa med dem är ju att man kan äta dem på så många olika sätt, helt beroende på vad man är sugen eller vilket tillfälle de ska bjudas på. Vanligast är kanske att man äter dem med grädde, sylt, färska bär eller lönnsirap, men det går ju att göra dem lite mer "matvänliga" om man vill genom att helt enkelt ändra tillbehören. Servera dem exempelvis med lite skinka och brieost och du har en ypperlig lunch på tallriken!
 

Amerikanska pannkakor med parmaskinka och brie


ca 10 pannkakor
 
  • 2 ägg
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 4 tsk bakpulver
  • 5 dl vetemjöl
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna till en tjock smet.
  2. Grädda pannkakor i smör. De är klara att vändas när det bildas små bubblor på ovansidan.
 
Tips!
Servera tillsamans med exmpelvis lufttorkad skinka, brieost, en klick creme fraiche eller kvarg (gärna smaksatt med örter) och en sallad vid sidan om. Eller varför inte med varmrökt lax och en klick creme fraiche blandad med rom! Mums! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Ann Holmberg Elisson:

Idag blev det lammstek med potatisgratäng, svampsås och haricot verts. Lakritsglass till efterrätt :)

Svar: Lät mycket gott! 😊
Jessica Fransson