Powered by Jasper Roberts - Blog

Tomatsoppa med bacon

Hej och god lördagsmorgon fina bloggläsare!
 
Idag är jag ledig efter en väldigt intensiv arbetsvecka och ser fram emot att mysa med mina barn hela dagen lång! Idag har de önskat glass som lördagsgodis, så jag funderar på en hederlig gammal klassiker: marängswiss! Det är faktiskt en favoritefterrätt för mig om jag ska vara ärlig... Glass, bananer, maränger, kolasås och så vaniljvisp (som jag använder istället för grädde), ja, vad är det att inte gilla liksom!
Förutom glass- och barnmys så står det tvätta, tvätta, tvätta, tvätta på schemat... Sen ska kläder och allt annat ner i en resväska också helst! Planet lyfter dock inte förrän imorgon kväll, ganska sent, så det är ingen panik. Allt är i sin ordning! Nåja, jag måste fortfarande rota fram badkläderna ur gömmorna, men sen är jag redo! Det ska bli så skönt, så skönt! Lite avslappning, lite sightseeing och framför allt värme, värme, värme! Efterlängtade värme! 
 
Ja, jag drömmer mig bort redan som ni hör... Nu är det dock framför allt ledig lördag och alldeles strax dags för lunch, så vad kan då passa bättre än ett sopptips! Soppa är perfekt lunchmat i all sin enkelhet tycker jag, men passar så klart lika bra till middag också. Här är en LCHF-vänlig soppa med baconströssel... Hur låter det? Ja, jag menar väl det! En tomatbaserad, smakrik, buljongsoppa som toppas med ett baconströssel kan ju inte gå fel. Nej, för allt blir helt enkelt godare med bacon! 
 

Tomatsoppa med bacon

 
4 portioner
 
  • 2 paket bacon
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 liter vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 400 gram passerade tomater
  • 2,5 dl grädde
  • 1 zucchini
  • salt och peppar
 
  1. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn i smör i en stor gryta.
  2. Häll över vatten, passerade tomater och grädde, och smula ner buljongtärningarna.
  3. Koka upp och låt puttra samman i ca 15 minuter.
  4. Smaka av soppan med salt och svartpeppar.
  5. Strimla baconet och tärna zucchinin. Fräs bacon och zucchini tillsammans till önskad knaprighet på baconet.
  6. Smaka evetuellt av baconfräset med salt och peppar.
  7. Lägg baconfräset i botten på sopptallrikar och häll soppan över.
 
  
Servera exempelvis soppan med en klick creme fraiche på toppen. 
Äter man inte efter LCHF är det gott att servera ett vitlöks- eller ostbröd till!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook