Powered by Jasper Roberts - Blog

Senapsgryta

Hej igen!
 
Hur har ni spenderat er lördag ännu så länge? 
 
Vi fick spontanbesök av mina goda vän Maria och hennes familj som tittade in på en kaffe och lite fika. Det blev en liten snabbvisit, men det är alltid lika roligt att träffa dem, även om än för bara kortare stunder. Jag slänge ihop lite fruktsallad och så blev det glass och kladdkaka till det. Ja, och så kaffet då förstås!
 
I övrigt har det varit en väldigt lugn lördag. Jag har tvättat ett par maskiner tvätt, så nu är allt jag vill ha med mig på resan imorgon rent och... ja, det ska ju torka först också. Sen är det skjuts ner i resväskan som just nu ligger öppen på min säng och väntar på att bli fylld efterhand under dagen. Det är alltså vad som står på agendan idag: packa.
Ikväll sen efter barnen har kommit i säng är det jag och datorn som gäller. Jag ska ju vara bortrest en vecka, men det betyder ju inte att det för den sakens skull kommer vara tyst här på bloggen! Nej, absolut inte! Jag har massor med goda tips på lut som jag sätter på tidsinställning, och dessutom kommer jag köra ännu ett tema på bloggen med start imorgon! Nyfikna på vad det blir för tema denna gången? Ja, då får ni snällt vänta tills imorgon när jag avslöjar det! 
 
Tills dess tänkte jag tipsa er om en riktigt god gryta som passar alldeles perfekt till söndagsmiddag imorgon exempelvis. Ni vet, en sådan där som gärna får stå och puttra på spisen ett bra tag innan man hugger in. Det går så klart att äta den även om den får står en kortare tid, men ju länge är alltid bättre när det kommer till grytor, så enkelt är det. Denna lilla godingen är gjort på nötrulle, och sedan smaksatt med senap och jag lovar er att den sitter som en smäck i kistan! 
 

Senapsgryta


4 portioner
 
  • 500 gram nötrulle (eller annat nötkött)
  • 2 stora morötter
  • 1 gul lök
  • 2 lagerblad
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 5 dl vatten
  • 2 msk dijonsenap
  • 2 dl creme fraiche
  • salt och svartpeppar
 
  1. Strimla köttet och stek det på hög värme så det får färg. Krydda med salt och peppar.
  2. Skär morötterna och löken i skivor och lägg ner tillsammans med köttet. Låt steka tillsammans tills löken mjuknar.
  3. Tillsätt lagerblad, smulade buljongtärningar och vatten. 
  4. Koka upp och låt puttra samman i tre timmar på låg värme för optimalt mört kött. Vill man ha en snabbare gryta kan man låta den puttra i endast 15 minuter, tills morötterna blir mjuka.
  5. Rör ner creme fracihe och dijonsenap och låt koka upp igen, koka samman i ca 5 minuter.
  6. Red av grytan till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med kokt potatis och kokta grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - marita:

Mycket god gryta <3

Svar: Roligt att höra! :-)
Jessica Fransson