Powered by Jasper Roberts - Blog

Citron- och smörbakad kycklingfilé

Hej igen allesammans, och god eftermiddag! 
 
Kanske är ni många som sitter och räknar ner återstoden av denna sista arbetstimme innan helgen börjar? Hoppas ni haft en bra fredag hittills och att den fortsätter ännu bättre raka spåret mot helgen! Själv ska jag jobba kväll, och natt, idag, så ingen helg för mig just denna fredag. Pappan i familjen och barnen får fredagsmysa utan mig idag med andra ord. Imorgon är jag dock ledig så vi tar helg då istället, och då ska vi hem till min svärfar igen. Min svåger och hans familj ska också dit, så det blir familjemys för hela slanten! Barnen har frågat hela veckan om det inte är lördag snart så det får åka till farfar och leka med sina kusiner. Det är så härligt, och jag blir så glad, varje gång jag hör dem fråga efter dem - man ska aldrig ta släkten och familjen för given. Vi har ju sådan tur att vi fått barn ganska så samtidigt, så båda mina barn har ungefär jämngamla kusiner som de älskar att leka med och det är jag så tacksam för. 
 
Nu är det ju dock först och främst fredag, och jag lovade ju er ett recept på en lättlagad rätt som kan passa alldeles perfekt till kvällens fredagsmys-middag. Allt i en och samma form, och middagen är klar på ett nafs. För att inte prata om hur fantastiskt god denna rätten är!! Precis vad man letar efter i en fredagsmiddag med andra ord. Vill man kanske inte göra den just idag så vad sägs om imorgon? Den passar nämligen perfekt även som helgmiddag. Bjud hem lite vänner, eller familj, vetja och ställ till med kycklingfest!
 

Citron- och smörbakad kycklingfilé 


4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • ca 1 kg potatis
  • 2 msk olivolja
  • 100 gram smör
  • 0,5 dl persilja
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2-3 msk pressad citron
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala och klyfta potatisen och lägg dem i botten på en ugnssäker form. 
  2. Ringla olivolja över potatisen och krydda med salt och peppar.
  3. Ställo in potatisen i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
  4. Rör samman smöret med persilja, pressad citron och pressade vitlöksklyftor. Smak av med salt och peppar.
  5. Bryn kycklingfiléerna runt omkring så de får fin färg, krydda dem med salt och peppar.
  6. Ta ut formen ur ugnen och lägg kycklingfiléerna ovanpå potatisklyftorna.
  7. Klicka ut persilje- och citronsmöret på kycklingfiléerna och ställ tillbaka in i ugnen.
  8. Tillaga i ytterligare ca 15 minuter, beroende på hur stora filéerna är, tills kycklingen är klar. 
 
Servera kycklingfiléerna tillsammans med klyftpotatisen och en god krispig sallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - anne:

Det låter gott. Ska testa i helgen. Men behövs det ingen sås till? Det kanske blir någon form av sky som är tillräckligt?

Svar: Det blir lite sky av smöret, så för min personliga smak tycker jag inte det behövs mer. Föredrar du dock såsigare mat så kanske du ska ha en sås till också, ja. :-)
Jessica Fransson