Powered by Jasper Roberts - Blog

Bakad potatis med tonfiskröra

Godmorgon Påskdagen!
 
Jag trodde aldrig att jag skulle vara uppe vid denna tiden idag, men ja, hör och häpna! Vi spenderade hela dagen hemma hos min svärfar och hans sambo igår, tillsammans med min svägerska och hennes familj. Igår kväll var jag helt slut efter den långa dagen och det kändes som jag skulle kunna sova mig igen hela denna söndagen faktiskt, men så blev alltså, uppenbarligen, inte fallet.
 
Vi hade verkligen en riktigt trevlig Påskafton igår! Barnen lekte med sina små kusiner och de busade verkligen för fulla muggar hela dagen. De var dessutom ute på en liten cykeltur med sin farfar och de stannade på lekplatsen och lekte en stund mitt i cykelturen.
Det var så klart en massa god mat också. Till lunch grillade svärfar hamburgare och korv ute på grillen och sen åt vi traditionell påskmiddag på kvällen. Jag gjorde köttbullar och ugnsomelett, och det fanns så klart även ägg, sill, lax, prinskorv och en massa annat gott på bordet. Som om inte det vore nog ställdes dessutom typ världens största påskägg fram på bordet efter middagen... Vi gick ju inte därifrån hungriga om man säger så! 
Dessutom hade vi väldigt trevligt tillsammans och det var en lugn och skön påskafton. Ja, alltså, så lugnt och skönt man nu kan förvänta sig ha med fyra små busiga barn i åldrarna 1,5-6 år. 
 
Idag ska vi åter igen tillbaka till svärfar en sväng och hälsa på. Det gäller att passa på! Vad det bjuds på för gott idag, det återstår att se, men jag vet i alla fall att det skulle fikas på Oreos till eftermiddagsfikat! Min svärfars sambo Anna vet att det är mina favoritcookies, så hon avslöjade att hon hade köpt hem sådana till idag för min skull. Guld! 
Hur som helst vet jag att det i alla fall inte blir påskmat idag igen. Är ni trötta på påskmaten än? Personligen räcker det med en påskmiddag för min del. Jag tycker det är väldigt gott, men det får inte bli för mycket av det goda liksom. Så, nu tänkte jag att det kunde vara läge att återgå till vardagsmaten även om det tekniskt sett är påsk fortfarande. 
Något som är väldigt enkelt att göra en vanlig vardag är bakad potatis! Mina barn älskar bakad potatis, och ja, det gör jag också! Oftast är det ett litet gäng röror som vi varierar mellan här hemma, som jag vet går hem. Vi pratar om skagenröra, kycklingröra, skinkröra och även tonfiskröra. Tonfisk är ju väldigt tacksamt, då det går supernabbt att bara ta fram ut skåpet, ingen tillagning behövs.
 

Bakad potatis med tonfiskröra


4 portioner
 
  • 4 bakpotatisar
  • 2 burkar tonfisk
  • 2 dl creme fraiche
  • 0,5 dl majonnäs
  • ca 10 cm purjolök
  • 1-2 msk curry
  • salt och peppar
 
  1. Stick några små hål i bakpotatisarna och ställ in dem i ugnen på 200 grader i ca 1 timme.
  2. Finhacka purjolöken.
  3. Blanda samman creme fraiche, majonäs, purjolök och den avrunna tonfisken.
  4. Smaka av med curry, salt och peppar.
 
Servera bakpotatisen med tonfiskröran och gärna lite färska grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook