Powered by Jasper Roberts - Blog

Tekakor

Godmorgon lördag!
 
Uppe med tuppen fast det är helg? Ja, kan inte sluta tänka på mitt telefonsamtal jag fick igår - jag är fortfarande helt upprymd och såååå otroligt förväntansfull verkligen! Knappt så jag kunnat sova i natt! Hoppas ni andra sovit bra i alla fall? 
Jo, jag tänkte så här att eftersom det är helg så kanske ni är sugna på att baka lite? Lite extra gott och lyxigt till antingen frukost, fika eller mellanmål? Ja, men då så! Då tycker jag att ni ska baka tekakor idag! Dessa fantastiskt saftiga tekakorna bjöd min vän Maria på till mellanmål när vi var där för ett tag sen, och jag var ju bara tvungen att be om receptet! Dessa var nämligen de absolut saftigaste och godaste tekakorna jag någonsin provat på! Så, sätt igång och baka nu vetja, helst med en gång! 
 
Och hörrni, ha en riktigt bra lördag! 

 Tekakor

 
ca 15 stycken

  • 100 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 paket torrjäst
  • 2 msk sirap
  • 1 tsk salt
  • 12 dl vetemjöl
 
  1. Värm mjölken och smöret tillsammans till 40 grader.
  2. Häll degvätskan i en bunke/köksassistent tillsammans med sirap och salt. Blanda.
  3. Blanda samman mjöl och torrjäst och tillsätt till degvätskan.
  4. Arbeta samman till en smidig deg i ca 5 minuter, så degen släpper degbunkens kanter.
  5. Låt degen jäsa övertäckt i ca 15 minuter.
  6. Dela degen i 15 lika stora delar och rulla till bollar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.
  7. Platta till bollarna, så de blir ganska tunna, med handflatan  och nagga dem med en gaffel.
  8. Låt tekakorna jäsa i ytterligare 10 minuter. Platta sedan till dem igen.
  9. Grädda på 225 grader i ca 6-8 minuter, tills de fått fin färg.
 
Servera ljumma tillsammans med goda pålägg och exempelvis en kopp kaffe eller te.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook



#1 - - Anna Petersson :

Hej och tack för trevlig blogg med många härliga recept!! Jag undrar om det går att kalljäsa tekakorna, är det bättre med färsk jäst då?
//Anna

Svar: Hej Anna! Det borde funka fint att kalljäsa tekakorna, och ja, testa med färsk jäst i så fall. Lycka till med baket! :-)
Jessica Fransson

#2 - - sandra:

Ser riktigt gott ut, ska absolut prövas :).
Vilka bra recept du har här på bloggen!

Svar: Tack så mycket! Lycka till med bakandet! :-D
Jessica Fransson