Powered by Jasper Roberts - Blog

Sega blåbärsrutor

Godmorgon, godmorgon!
 
Mitt i veckan igen, redan! Visst är det härligt när tiden går snabbt mot helgen? Det tycker i alla fall jag! 
Idag har jag en träingsdejt inbokad framåt kvällen. Jag och min vän Maria har bestämt att vi ska ut och powerwalka tillsammans ikväll. Jag har varit väldigt duktig (om jag får säga det själv) med att gå ut och gå dessa sista dagarna och är faktiskt stolt över mig själv för det - jag är tyvärr gärna ganska lat på röra-mig-fronten annars nämligen. Jag försöker dock råda bot på den dåliga ovanan nu, och det är ju alltid roligare med sällskap, eller hur!? Jo, så ikväll drar jag med mig Maria också. Heja oss!
 
När vi ändå är inne på ämnet träning så kan det väl passa bra med ett baktips? Nej, skämt åsido... Det är ju dock bra att förbereda inför helgen så här mitt i veckan, eller vad säger ni? Jag tycker inte det är fel att ha någon dag i veckan som man väljer att fika, eller äta godis eller chips, eller vad man nu själv föredrar. Inte fel alls.
Så, vill man då kanske ha just fika, eller vet att man får gäster? Ja, men då är det bra att vara ute i god tid, i alla fall med planeringen. Det är just det som är det bästa med just denna långpannekakan - man kan planera i förväg, men behöver inte alls lång tid på sig för att baka den! Den går snabbt att göra, den räcker till många, den går utmärkt att frysa och den är gudomlig god! Vad mer kan man egentligen begära av ett bakverk!?
 

Sega blåbärsrutor


1 långpanna
 
  • 200 gram smör
  • 4 ägg
  • 5 dl socker
  • 6 dl mjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 dl frysta blåbär
 
  1. Smält smöret och låt det svalna.
  2. Vispa samman ägg, socker, mjöl, vaniljsocker och smält smör till en slät smet.
  3. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd (eller smord) långpanna.
  4. Strö över blåbären.
  5. Grädda kakan på 175 grader i ca 20-25 minuter,tills den fått lite färg.
 
Låt kakan svalna och skär sedan i rutor.
 
 
Tips!
Byt gärna ut blåbären mot exempelvis hallon, krusbär eller vinbär... Eller varför inte skivade rabarber?
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook



#1 - - Jeanette:

OMG vad gott det ser ut! Hej! Ett tips på en grymt bra sida som är helt gratis och där man jätteenkelt samlar ihop poäng som man löser in till presentkort hos t.ex. H&M, Body Shop m.m. - Gratisbio! Är du medlem? Om inte, bli det. Jag har redan fått presentkort för 2000 kronor. Jättelätt och helt gratis. Du blir medlem här: http://gratisbio.se/?RecruiterID=167202

#2 - - Jenny :

Jess. Kan man baka m dinkelmjöl o byta ut sockret. Eller klarar man det som gbp

Svar: Som allt annat är det ju väldigt individuellt vad man klara och inte. Jag personligen har inga som helst problem med dessa (i små mängder). Vad gäller dinkelmjöl och strösötning så är det bara att testa - sockret är dock vad som gör dem sega, så de blir nog inte sega på samma vis.
Jessica Fransson

#3 - - Anonym:

om man använder bakplåtspapper, drar över pappret efter gräddning på bänken och lägger plåten över som lock när kakan kallnar blir den segare

#4 - - carina:

ÅÅÅÅ denna ska ja pröva direkt nu ,blev så baksugen :) .Sparar din blogg :)

Svar: Hoppas den blev bra! :-) Roligt att höra att du tycker om bloggen!
Jessica Fransson